24. Stilte in plaats van licht

Soms maak 'ik' me zorgen dat ik geen licht ervaar ... daar moet ik voor aan het werk, visualiseren en daarbij ervaar ik juist spanning, het voelt als 'doen om iets te bereiken'. Betekent geen/weinig licht ook dat er niet genoeg helderheid is? Voor mij is het toch gemakkelijker om naar de Stilte te gaan omdat daar een ingang voor mij is ... bij Licht niet.

Uit het antwoord

... laat het licht maar. Het gaat niet om het visuele licht. Als je een gevoel van licht zou kunnen hebben, is dat ook goed. Licht betekent alleen maar dat er helderheid is van bewustzijn, van het actuele aanwezig zijn. 'Zien' is dan alleen maar een woord voor 'vaststellen', 'weten'. Dus maak je geen zorgen. Ga dus maar terug naar de Stilte. Dat is uitstekend.

... het weekend op de Hoorneboeg had het onderwerp Licht. Kun je net zo bewust zijn van Jezelf zonder die vorm van Licht vast te stellen? Of gaat bijv. de meest intense Stilte altijd gepaard met dat Licht of hoeft dat niet helemaal?

... natuurlijk kun je bewust zijn van jeZelf zonder specifiek licht te ervaren. De Stilte kan bewust zijn en bewust Zelf-zijn zijn. Daar gaat het om en niet om licht. Sommigen ervaren het stille bewust-zijn als licht, anderen niet. Dat is niet essentieel. Houd je maar bij het essentiële bewuste Stil-zijn.

Douwe, op zich begreep ik wel dat je bewust kunt van zijn van Jezelf in de Stilte, want ik durf toch wel te zeggen dat ik dat ken ... maar misschien nog niet voldoende ... moet het zich nog verder ontplooien. Daarom dacht ik dat de intensiteit van het bewustzijn van Jezelf met de ervaring van Licht misschien veel sterker is ... en dat het een toegroeien daar naar toe is.

De intensiteit van het bewustzijn van Jezelf met de ervaring van Licht is niet op zich sterker dan hetzelfde zelf-bewust-zijn van en als Stilte. Je kent dat, dus het enige is hier bij te blijven.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod