53. Perspectieven

Ik lees in het boekje Openingen naar openheid op blz 53: 'Zo lopen in je ervaring talloze perspectieven door elkaar.'
Daarvoor, in hetzelfde stukje staat: 'Je bent er niet als gevoel of voorstelling.'
Vraag: Bestaat er ervaring buiten gevoel of voorstelling?

Uit het antwoord


Ervaring en ervaringsinhoud (vormen, kwaliteiten) zijn altijd geconditioneerd, afhankelijk van het ervarende systeem. Het ervarende systeem bestaat uit bijv. bepaalde zintuigen, hersenen, geest, maar ook een locatie. Het kent als zodanig ook een perspectief. Meestal is de locatie het lichaam.
Als je vrijer wordt ten opzichte van het lichaam, wordt de locatie en het perspectief veranderlijk. Zelf als waarnemer kan vele, zelfs talloze, locaties hebben. De waarnemer zit dan nog wel in een soort lichaam, een lichaam dat we subtiel-energetisch noemen. Als getuige-bewustzijn zijn er veel condities van het waarnemen verdwenen, maar je zit je nog op een bepaalde plaats en hebt een perspectief. Zolang je vormen waarneemt, zijn die vormen gebonden aan een bepaalde waarnemingswijze en deze heeft op het subtiele vlak toch te maken met de ervaringen die er in het grofstoffelijke lichaam en de wereld waren.

Als jezelf als lichamelijk/energetisch systeem helemaal verdwijnt, dat wil zeggen, als je zelf als gevoel en voorstelling, verdwijnt, is er geen ervaring/waarneming meer. In de overgang is er nog het interne bewustzijn alles te zijn zonder vormen én niets te zijn - dat samen is de non-dualiteit. Er is ook het weten van het Absolute waarin ook dit wordt/is opgenomen. In het Absolute is geen waarneming en ervaring.
Als het leven doorgaat, kan dat weten van het Absolute en die non-dualiteit voorop blijven staan. Die vormen dan de context waarin de verschijnselen zich tonen als tijdelijke vormen van Dat oorspronkelijke.

Nieuwe brief

Ik begrijp het zo, dat de waarnemer via een subtiel-energetisch lichaam zaken kan ervaren die verspringen in tijd en ruimte. Het ene moment ervaar je molens in 2007, het volgende moment ervaar je die molens in 1400.
De kern is, dat je je niet meer identificeert met een individueel lichaam in 2007, maar wel nog met een subtiel-energetisch lichaam. Overigens: zijn er meerdere subtiel-energetische lichamen, of is er
slechts één?
Is dat het zo een beetje?


Uit het antwoord

Ja, wat betreft de sfeer van het vrijgekomen subtiele lichaam is het dat zo'n beetje. Dat lichaam kan in verschillende graden van ijlheid/subtiliteit bestaan.
Het volgende is de overgang naar het kosmische lichaam waarin al die locaties en perspectieven als potentie in jezelf tegelijkertijd aanwezig zijn. Dat is het 'Ik ben' - universeel zijn-bewustzijn.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod