Brief 49 – Niveaus

De laatste tijd kon ik nog vertrouwen op de ananda-sfeer die voelbaar was. Elke keer als er spanning was, kon ik me weer ontspannen en in de ruime sfeer verkeren.
Sinds gisteravond, met een paar ervaringen van grondeloosheid, en vannacht, (ik werd wakker en vroeg me af of ik verbaasde me dat ik er nog was), is die ananda-sfeer minder voelbaar en weet ik niet meer goed of ik wel open genoeg ben en ontspannen in alle momenten. Uit ervaring, weet ik dat als ik er niet op let, ik toch gemakkelijker in die spanning, ook al is die licht, kom met alle gevolgen van dien. Kun jij mij hierover iets vertellen?


Uit het antwoord

Zolang er leven is, heb je te maken met alle niveaus. Dus vanuit de spanning: ga steeds terug naar de gevoelsmatigheid van ananda (1), laat die door ontspanning kosmisch worden (2) en laat dan maar toe dat die sfeer ijler wordt in de richting van de grondeloosheid (3).
Het belangrijke punt is dat je altijd intern bewust blijft. Dan kunnen de drie genoemde niveaus ook tegelijkertijd aanwezig blijven. Ook in (3) zit nog op ijle wijze (2) en (1). Ook zo is er een non-dualiteit. Bij een grotere helderheid van bewust-zijn, zijn de drie tegelijkertijd duidelijk aanwezig.
Als je je verbaasd afvraagt of je er nog bent, is dat een goede realisatie van de 'leegheid' (3) al is er nog een ‘ik-ben’. Voor zover er weer het dagelijkse leven is, kan die vanzelf gaan, maar dan zijn er ook de niveaus 1) en 2). Als je helder blijft, blijft alles goed gaan.
Dat wens ik je toe.

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod