Overgang van dualiteit naar non-dualiteit bij kinderen

oktober 2011


… vanavond jammert Arthur dat ik al een paar keer eerst bij Annabelle geweest ben, en dus niet eerst bij hem, en dat ik reeds een paar keren korter bij hem geweest ben, en dus langer bij Annabelle. De jaloezie is aanstekelijk, want ook Annabelle rolt haast op de grond van venijn.  Dan begin ik te repliceren; ik zeg hen dat ik zo trots op hen ben, dat ze zo lief voor elkaar zijn, het voor elkaar opnemen, elkaar zo snel vergeven, en ik haal allerlei voorbeeldjes van vandaag aan; Annabelle gaf haar lollie aan Arthur, opdat hij ermee in zijn warme melk kon roeren en hij het pure genot kon  ervaren van een lollie die naar room smaakt, Arthur die Annabelle hielp met het knutselen van het 3Dhartje … Plots gooit Annabelle zich over me heen, en omarmt Arthur; “Het is nog leuker om Arthur en mama tegelijk te knuffelen, dan heb ik aan twee kanten warm.” Arthur beaamt en valt in. Het wordt een groepsknuffel. …
Arthur zegt: “Ja, samen knuffelen is leuk. Ja, eigenlijk knuffelen we ook het bed en het huis en de grond. Ja, en eigenlijk ook de andere huizen en de mensen erin.”
 Annabelle: “Ja zo knuffelen we de grond helemaal tot aan het strand en de zee. En zo knuffelen we tot aan het andere einde van de wereld, waar de mensen met de Chinese namen wonen. En we knuffelen alle dieren, ook de zeedieren, ook de onbekende zeedieren in de diepe onbekende zee, zoals de oranje kikker met de pukkels. …
Vlak voor Arthur in slaap valt, zegt hij nog, dat we via de wereld, de lucht, ook het heelal, de sterren, de andere planeten en hun bewoners knuffelen.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod