42. Opvoeden

Na veel surfen over het net op zoek naar een praktisch en goed boek over ‘non-duale’ opvoeding, heb ik besloten u een bericht te sturen. Ik ‘ben’ een moeder van een zoontje van bijna 3 en merk steeds meer hoe moeilijk het is om een kind van deze leeftijd, die juist ontzettend bezig is met alles te benoemen, te onderscheiden (jij & ik, mooi & lelijk etc)
en te beoordelen (dualiteit), toch iets mee te kunnen geven van de onderliggende eenheid in alles. Ik zou hem zo graag een andere basis willen geven, niet hem nu iets leren waar hij later in zijn leven niet meer los van kan komen. Maar goed, misschien is hij hier nog te jong voor, en moet hij zich eerst bewust worden van de dualiteit in deze wereld (lijkt onvermijdelijk), om het eventueel later bewust weer los te kunnen laten, te kunnen doorzien?!
Bent u bekend met boeken op dit gebied, gericht op kinderen & opvoeding? Zo niet, misschien een idee om er een te gaan schrijven??? Als u een goede tip of boekadvies heeft zou ik dat graag van u horen.


Uit het antwoord


Ja, velen zitten met dezelfde vragen rond de opvoeding. Bewustwording ontstaat vooral door je neus te stoten, bij het ontstaan van een dualiteit. Dat is blijkbaar nodig om van je non-duale grondslag bewust te worden.
Die omweg zou je zo klein mogelijk willen maken. Over de dingen die daarbij helpen kan best wat worden gezegd, maar het belangrijkste is dat het kind voelt dat de ouders van hem houden en dat hij door hen wordt gedragen, wat er ook gebeurt. Die non-duale grondslag van het leven werkt op fundamentele wijze door in alle aspecten.
Het is dan ook de moeite waard het kind op een bewuste wijze die momenten te laten ervaren waarin nauwelijks of geen dualiteit is. Door even te wijzen op de situatie waarin dat duidelijk is, komt er bewustwording, bijvoorbeeld "Wat heerlijk hè, zo samen te knuffelen." Maar ook het even bewust laten worden van een periode van leegte, van stilte, blijdschap, geluk, op het moment dat die zich voordoen, is natuurlijk de moeite waard.
Nee, ik zou geen boeken weten die hierover gaan, behalve dat op allerlei plaatsen wel de liefdevolle sfeer wordt benadrukt. Misschien is dit thema ook iets om op te pakken. Er is het Project Jongeren, gericht op iets oudere kinderen, om hen te leren zich te bewust te ontspannen. We zullen zien.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod