Massage op school


Ik hoorde een radiodocumentaire (van de VPRO op: www.ochtenden.nl/afleveringen/26017002/), die ging over een basisschool waar één keer per week de kinderen elkaar masseren. Door de (met een geleide meditatie ingeleide) sensitieve fysieke aanraking van elkaar, veranderden de kinderen individueel en als groep totaal. Ze werden helemaal rustig en zacht. Aan hun stemmen kon je horen hoe zeer ze erdoor bij zichzelf kwamen. Sommigen vonden het gemasseerd worden heerlijk. Anderen juist het masseren zelf. Men zei, en dat geloof ik zo, dat de sfeer onder de kinderen door de les ook zienderogen veranderd was. Men ging heel harmonieus met elkaar om en het pesten was zo goed als verdwenen. Wellicht vergelijkbare ervaringen als die jij hebt.
Ondanks de evident goede resultaten, krijgt men bij het Ministerie van Onderwijs geen oor voor dit massage experiment. Dat is misschien ook niet zo gek. Het rationeel denken begrijpt namelijk de werking van leerervaringen die een direct effect hebben niet; maar alleen die indirect werken. Ons onderwijssysteem is in alles niet gericht op realisatie in het hier en nu, maar op een doel in de toekomst. Je leert voor een tentamen, om je diploma te halen, zodat je een vak kunt gaan uitoefenen waarmee je maatschappelijk kunt bijdragen en gelukkig worden. En ook op macroniveau wordt zo gedacht: als we investeren in het onderwijs, werken we aan onze kenniseconomie, waardoor onze welvaart kan blijven groeien zodat we een gelukkige maatschappij worden. Interventies die zijn gericht op een zijnservaring, dat wil zeggen een onmiddellijke realisatie van het doel (rust, vrede, harmonie, openheid) vallen daarom geheel buiten het paradigma van het traditionele onderwijs. Ik heb geen idee hoe dit zou kunnen veranderen, anders dan de Staatssecretaris van Onderwijs, Mark Rutte, op deze mail te kopiëren.
Vader van twee jonge kinderen

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod