Massage op school


Ik hoorde een radiodocumentaire (van de VPRO op: www.ochtenden.nl/afleveringen/26017002/), die ging over een basisschool waar één keer per week de kinderen elkaar masseren. Door de (met een geleide meditatie ingeleide) sensitieve fysieke aanraking van elkaar, veranderden de kinderen individueel en als groep totaal. Ze werden helemaal rustig en zacht. Aan hun stemmen kon je horen hoe zeer ze erdoor bij zichzelf kwamen. Sommigen vonden het gemasseerd worden heerlijk. Anderen juist het masseren zelf. Men zei, en dat geloof ik zo, dat de sfeer onder de kinderen door de les ook zienderogen veranderd was. Men ging heel harmonieus met elkaar om en het pesten was zo goed als verdwenen. Wellicht vergelijkbare ervaringen als die jij hebt.
Ondanks de evident goede resultaten, krijgt men bij het Ministerie van Onderwijs geen oor voor dit massage experiment. Dat is misschien ook niet zo gek. Het rationeel denken begrijpt namelijk de werking van leerervaringen die een direct effect hebben niet; maar alleen die indirect werken. Ons onderwijssysteem is in alles niet gericht op realisatie in het hier en nu, maar op een doel in de toekomst. Je leert voor een tentamen, om je diploma te halen, zodat je een vak kunt gaan uitoefenen waarmee je maatschappelijk kunt bijdragen en gelukkig worden. En ook op macroniveau wordt zo gedacht: als we investeren in het onderwijs, werken we aan onze kenniseconomie, waardoor onze welvaart kan blijven groeien zodat we een gelukkige maatschappij worden. Interventies die zijn gericht op een zijnservaring, dat wil zeggen een onmiddellijke realisatie van het doel (rust, vrede, harmonie, openheid) vallen daarom geheel buiten het paradigma van het traditionele onderwijs. Ik heb geen idee hoe dit zou kunnen veranderen, anders dan de Staatssecretaris van Onderwijs, Mark Rutte, op deze mail te kopiëren.
Vader van twee jonge kinderen

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod