kinderyoga liever op het lesrooster


Koorddanser, 28 februari 2009
 
Eemnes – Yoga blijkt wonderen te doen voor kinderen. De workshops op scholen ‘Ontspanning en inzicht’, en de opleiding ‘ Onbeperkt ontspannen’ voor jongerenbegeleiders en coaches aan volwassenen, verzorgd door Pia de Blok, krijgen landelijke bekendheid via diverse media.
‘Bij jongeren en zeker bij de wat oudere jongeren en jong volwassenen blijkt veel stress zoals probleemgedrag, depressiviteit, alcohol, wietverslaving, geweld, zelfdoding (staat zelfs op de eerste plaats als doodsoorzaak bij jongeren)’, aldus Pia de Blok. Zie hun websites en wat er van in de media komt, dat alles is een topje van de ijsberg. De kinderen gaan heus niet met opzet allerlei negatieve dingen doen, ze willen net als de ouderen gelukkig zijn. De stress komt door de spanningen waarmee ze in de maatschappij te maken hebben. Pia de Blok verzorgt een opleiding tot kinderyogalerares. De opleiding is erkend door VvYN en start in het voorjaar van 2009 voor de derde keer in samenwerking met het advaita Centrum te Gouda.
Blok: ‘Op sommige basisscholen wordt kinderyoga als naschoolse activiteit aangeboden. Maar kinderen hebben het al zo druk na schooltijd: internet, computerspelletjes, televisie, films, dvd, etc. Jammer dat het niet gewoon op het lesrooster staat als een wekelijkse les die gegeven wordt,  want een uurtje ontspanningsles eens in de week of in de veertien dagen kan wonderen verrichten. De jongeren zelf zouden worden geholpen door ze te leren hoe weer snel ontspannen zichzelf te worden en te blijven. En hoe ze dat kunnen gebruiken voor en tijdens stresssituaties. En zo leren ze tegelijk dat je daarbij niet afhankelijk hoeft te zijn van externe factoren, zoals blowen of alcohol. Ook voor de scholen zelf is het gunstig, het zou een goede investering zijn: ze krijgen te maken met ontspannen leerlingen, maar daardoor ook met ontspannen leerkrachten.’
Op sommige middelbare en hogere scholen wordt overigens al een paar jaar les gegeven in Ontspanning en inzicht. Het effect cvan de methode is dat jongeren direct de spanningen die spontaan ontstaan, kunnen leren doorzien en loslaten. De effecten zijn merkbaar op lichamelijk en psychisch niveau, dat laten alle zelfervaringsverslagen zien. Ze herontdekken hun innerlijke rust en stilte.
Info: www.a-dvaita.net

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod