Jaarverslag 2004

{module Advaita centrum menu}

Sinds haar oprichting op 7 maart 2000 bestaat de Stichting Openheid nu bijna 5 jaar. Ten opzichte van afgelopen jaar lijkt de groei zich te stabiliseren. De activiteiten hebben zich uitgebreid met een maandelijkse Stiltedag met een grote opkomst. Verder zijn alle gespreksavonden en retraitedagen voor iedereen toegankelijk (er is dus geen speciale avond meer voor de Advaita Kring die opgeheven is) en is er een speciale woensdagavond met veel stilte één keer in de maand. Het blijkt dat de geboden activiteiten beantwoorden aan de behoeften van de deelnemers. De twee traditionele retraiteweken in juni op Schiermonnikoog zijn nu ook gesplitst in een 10-daagse in juni en een week in augustus, zodat er meer mogelijkheden zijn voor degenen die nooit in juni kunnen. Het aantal ingewijden is nu gegroeid tot 80. Zoals vorig jaar, zijn er weer een paar nieuwe publicaties van de uitgeverij. De bibliotheek voldoet nu ook aan de behoefte met een groot aantal gegeven boeken en nieuwe aanwinsten. De kleine zaal wordt nog steeds gebruikt voor yoga en kleine groepen maar echter onvoldoende om kostendekkend te zijn.

1 Stichting Openheid

Zoals vermeld in de Statuten heeft de Stichting Openheid als doel de non-dualistische Openheid te bevorderen door gespreksbijeenkomsten te organiseren met Douwe Tiemersma en door zijn gesprekken en teksten bekend te maken.

De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

1) Onderzoek en bestudering van de Advaita Vedanta en andere relevante tradities.

Dit was vooral gelokaliseerd in de Faculteit der Wijsbegeerte van de EUR. Deze activiteiten worden langzamerhand overgeheveld naar het Advaita Centrum.

2) Ontwikkeling en stimulering van radicaal zelfonderzoek en organisatie van symposia, lezingen, gespreksbijeenkomsten, cursussen en workshops.

Dit jaar zijn in dit kader de volgende activiteiten georganiseerd.

-     4 openbare advaitagespreksavonden per maand in Gouda waarvan 1 Stilte-avond.

-     2 advaita-weekenden op de Hoorneboeg te Hilversum op 3-4 april en 16-17 oktober 2004 met respectievelijk 37 en 31 deelnemers.

-     3 retraiteweken op Schiermonnikoog: 1 week in de winter (4 t/m 11 februari 2004) met 18 deelnemers en twee weken in juni, namelijk van 5 t/m 12 juni en van 14 juni t/m 23juni, de laatste voor degenen die al eerder waren mee geweest. (beide weken met respectievelijk 19 en 23 deelnemers).

-     De retraitedag was voor iedereen open en vond plaats op vrijdag 27 augustus op Stoutenburg. Er waren ongeveer 60 deelnemers.

-     Sinds september zijn er ook Stiltedagen ingevoerd (1 vrijdag per maand) in het AdvaitaCentrum en druk bezocht (meestal meer dan 25 deelnemers).

-     Individuele gesprekken met Douwe waren er ook regelmatig voor de ingewijden en ook voor ieder die het wenste en werd het, gezien het aantal leden, systematischer aangepakt en gepland op bepaalde middagen/avonden.

-     Een symposium “Psychiatrische stoornis of spirituele ervaring” o.a. in samenwerking met het Centrum voor Spiritualiteit en Filosofie op 9 december 2004 in het Bibliotheektheater in Rotterdam. Douwe was één van de sprekers op deze druk bezochte avond.

3) Het verzorgen van publicaties

Uitgeverij Advaita Centrum heeft dit jaar één nieuw boek uitgegeven, namelijk De elf grote Upanishaden.

De Advaita Post met teksten van Douwe Tiemersma verscheen ongeveer een maal per twee weken, de Advaita Kring Post, die in het begin van het jaar 1x per maand verscheen, is opgeheven omdat de Advaita Kring opgeheven is en tegelijkertijd ook Blue Sky (een aanvullende uitgave voor de AdvaitaKringleden). Douwe heeft wel een paar keer een Brief gestuurd aan de ingewijden.

4) Het ter beschikking stellen van ruimte waarin de bovengenoemde activiteiten kunnen plaatsvinden.

Er zijn geen veranderingen opgetreden wat betreft de zalen. Wel is het zo dat de huurperiode en de opzegtermijn van de huur van de zalen zijn teruggebracht tot 1 jaar i.p.v. 3 jaar. Er is in principe besloten de kleine zaal vanaf september 2006 af te stoten vanwege de kosten en omdat deze zaal te weinig verhuurd wordt.

2 Het bestuur

De samenstelling van het bestuur van de Stichting Openheid is gewijzigd. Jan Muijzer vervangt de voorzitter Willie Oudejans, de penningmeester Marco van der Bas wordt vervangen door Reinoud Waterreus, allebei voor 3 jaar. Verder zijn er twee nieuwe leden die Jan Muijzer en Leo Terlouw vervangen: Patricia van Bosse en Arno Agricola. De samenstelling van het bestuur was in 2004 dus als volgt.

-     Voorzitter: Jan Muijzer, Weeda 3, 3299 WD Maasdam

-     Secretaris: Odile de Westphalen, Zoutmanstraat 36, 2806 XD Gouda

-     Penningmeester: Reinoud Waterreus, Billitonkade 102, 3531 TM Utrecht

-     Lid: Patricia van Bosse, Van Stienhovenstraat 9, 2596 SG Den Haag

-     Lid: Arno Agricola, Cremerstraat 294, 3532 BN Utrecht

Het bestuur heeft dit jaar 2x vergaderd (begin januari en eind augustus).

Voorzitter Jan Muijzer zorgde voor de agendapunten en voorbereiding van elke vergadering in overleg met de secretaris en de erevoorzitter. Hij heeft alle coördinatoren gemaild of gebeld om te vragen hun verslagen naar de secretaris te sturen.

Secretaris Odile de Westphalen zorgde o.a. voor de notulen van elke vergadering en de in- uitgaande post. Verdere activiteiten waren het bijhouden van namen, adressen etc. van belangstellenden en van nieuwe ingewijden in een Access-bestand, het wekelijks storten van de gelden van de Advaita-avonden en verkochte publicaties, het toesturen van de Nieuwsbrief 2x per jaar, het doorsturen van verslagen en informatie voor de coördinatoren en bestuursleden, het informatie geven aan belangstellenden en het zorgen voor een jaarverslag van de Stichting.

Penningmeester Reinoud Waterreus zorgde voor de financiële administratie en transacties, maakte in samenwerking met Gerard Havermans een financieel verslag over het eerste half jaar 2004 en een jaaroverzicht, controleerde de betalingen voor de advaita-activiteiten, donaties en publicaties, betaalde de rekeningen voor de zaalhuur. Reinoud is erg tevreden zijn taak te delen met Gerard Havermans.

Erevoorzitter Douwe Tiemersma heeft dit jaar 4 Stiltedagen georganiseerd in het Advaita Centrum.

Dit jaar gaf hij 3 openbare gespreksavonden en 1 openbare Stilteavond per maand in Gouda. Verder kwam hij in Rotterdam (1x per maand) en o.a. in Oosterbeek, Groningen en Brugge (2x per jaar).

Hij begeleidde een groot aantal ingewijden (81 nu) door middel van individuele gesprekken en retraitedagen.

3 De werkgroepen

Er zijn wat wijzigingen geweest in de elf werkgroepen tijdens het jaar 2004. De werkgroep Advaita weekenden en weken is gesplitst in 2 aparte werkgroepen: Advaita weekenden met Marjo als coördinatrice en Advaitaweken met Wieke als coördinator. De werkgroep Advaita Kring is verdwenen. Er is een nieuwe werkgroep in het leven gekomen namelijk de werkgroep Advaita dagen met Niels als coördinator. Elke werkgroep bestaat uit 1 coördinator en wel of geen leden.

Om een beter idee te geven van de activiteiten van het jaar 2004, volgen hier een samenvatting van de verslagen van de verschillende werkgroepen.

a) Werkgroep Organisatie Advaita-avonden

Coördinator: Tineke van Klaren

Leden: Agnes, Annet, Belend, Irma, Janneke, Marijke, Odile, Paul en Reinoud.

Er zijn genoeg leden die om de beurt willen helpen om de avonden te organiseren. De meeste leden zijn 1x per maand aan de beurt en enkele twee keer. Ze zorgen voor het inrichten van de zaal zoals gebruikelijk, het bereiden van thee, het bijhouden van de voorraad (Annet), het schoonmaken van kopjes enzovoort. De grote schoonmaak wordt nu overgedragen aan de werkgroep Beheer (Schoonmaak).

Pia en Agnes zorgden voor de bloemen, Odile zorgde voor de informatietafel en het bijhouden van entreegelden en publicatiegelden. Zij stortte ook het entreegeld en de publicatiegelden op de rekening van de Stichting en van de uitgeverij. Peter zorgde voor de gespreksopnames.

b) Werkgroep Organisatie Advaita weekenden

Coördinator: Marjo Vredenbregt

Leden: Mia tijdens de eerste helft 2004, daarna geen lid meer.

Deze werkgroep organiseerde 2 Advaitaweekenden in de Hoorneboeg.

De organisatie van de 2 weekenden (3 en 4 april / 16 en 17 oktober 2004) op de Hoorneboeg liep goed. De mogelijkheden van deelname zijn beperkt tot vier, anders zou het te complex worden als je rekening hield met alle persoonlijke voorkeuren. Tijdens het 2e weekend kon Marjo, die afwezig was, gelukkig op de hulp van anderen rekenen en alles is goed verlopen. Ze heeft voor 2005 geen extra lid nodig voor de werkgroep, wel mensen die op het weekend zelf willen helpen.

c) Werkgroep Beheer Advaita Centrum

Coördinator: Willie Oudejans

Leden: Douwe Tiemersma, Annet Pietersen

Deze werkgroep houdt zich bezig met het beheren van het Advaita Centrum te Gouda.

Het blijkt nog steeds moeilijk om de kleine zaal te verhuren. Verder wordt de grote zaal beter bezet, maar deze staat toch ook twee dagen leeg per week, namelijk de woensdag en de donderdag. De kleine zaal wordt nog steeds gebruikt door Agnes voor yogalessen.

Douwe en Willie hebben aanvullende regels gemaakt voor de onderverhuur aan derden.

Willie maakte 2x per jaar een rooster van de cursussen die gegeven worden in het centrum en schreef de facturen voor de onderhuurders.

De ruimte is dit jaar regelmatig verhuurd aan Douwe, Irma, Odile, Carmen, Dagmar, Loes en Fred.

Annet heeft het laatste halfjaar gezorgd voor de inkopen van de huishoudelijke artikelen.

José en haar team hebben 3x gezorgd voor het grondig schoonmaken van de grote en kleine zalen.

d) Werkgroep Financiën

Coördinator: Reinoud Waterreus

Lid: Gerard Havermans

Deze werkgroep heeft als doel alle financiële aangelegenheden van de Stichting te regelen. Een belangrijk onderdeel vormt het bijhouden van de financiële stand van zaken, de uitgaven en inkomsten. Reinoud heeft samen met Gerard een balans en een overzicht van de uitgaven en inkomsten gemaakt voor het jaar 2004 en de begroting voor 2005.

Verder heeft Reinoud zich ook bezig gehouden met het controleren van betalingen voor de activiteiten en de donaties, het controleren van de ontvangen gelden voor de publicaties en het vaststellen van een vergoedingssysteem voor de Advaita-activiteiten.

Het financiële jaarverslag van 2004 toonde een verhoging van het eigen vermogen van de stichting van € 55.157 naar € 57.497; dus een positief saldo van € 2:340,-- De geringere opkomst tijdens de Advaita-avonden, -weekenden en –weken werd gecompenseerd door de grote opkomst tijdens de stiltedagen (vanaf september) en de opbrengst van de boeken van de uitgeverij.

De financiële situatie heeft zich dus hersteld tijdens de 2e helft van 2004 en de noodzaak om de kleine zaal zo snel mogelijk af te stoten lijkt nu wat minder urgent. Toch is het goed om in het jaar 2005 voorzichtig te blijven.

e) Werkgroep PR en Website Advaitacentrum

Coördinator: Gerrit Groot Dengerink

Leden: Mariëlla van der Heijde, Robbert Bloemendaal, Harry van Zomeren, Gert-Jan de Graaf

Gerrit heeft gezorgd voor het klaarmaken en publiceren van informatie over de Stichting en haar activiteiten aan tijdschriften zoals de Koorddanser en InZicht en aan websites zoals Yoga-actueel, dAN, Satsang.nl.

Mariëlla en Douwe hebben, zoals altijd, gezorgd voor het publiceren van de Nieuwsbrief (2x per jaar), de lay-out.

Gert-Jan heeft de website up-to-date gehouden. Verder heeft hij een paar aanpassingen doorgevoerd in de opmaak, lay-out op verzoek van Douwe. Verder heeft hij ervoor gezorgd dat de site in de grote zoekmachines opgenomen is.

f) Werkgroep Uitgeverij Stichting Openheid / Advaitacentrum

Coördinator: Deetje de Vries

Leden: Annelies Havermans, Yoke de Haard en Carmen Tulkens

Deze werkgroep heeft als doel het uitgeven van publicaties over Advaita, het verzorgen van de bestellingen en het bijhouden van de administratie en de financiën.

Om de activiteiten te verdelen, is in mei 2004 de organisatie gewijzigd en de boekvoorraad is in de handen van Annelies gegaan. Deetje zorgde voor de facturen, stuurde ze naar Annelies die op haar beurt boeken verzond vanuit Naarden. Deetje en Annelies zijn tevreden hierover.

De geplande uitgave Shankara en Spinoza kon helaas niet doorgaan In juni is een nieuw boek verschenen: De elf grote Upanishaden waarvan in totaal 160 exemplaren zijn verkocht in 2004. Deetje heeft de voorraadadministratie op de diverse locaties bijgehouden.

In 2004 zijn er in totaal minder boeken verkocht dan in 2003, namelijk 606 boeken.

Via Internetbankieren konden de betalingen door Carmen in België rechtstreeks worden geboekt op de bankrekening van de Uitgeverij.

Deetje had nog een vrijwilliger nodig voor de PR en promotie. Jan Muijzer heeft zich inmiddels aangemeld.

g) Werkgroep Advaita Post

Coördinator: Pia de Blok

Deze werkgroep heeft als doel het verzenden van de Advaita Post.

De Advaita Post is zoals vorig jaar 2x per maand verstuurd. Blue Sky verdween en hoefde dus niet meer verstuurd te worden.

Douwe verzorgt de inhoud van de Advaita Post die bestaat uit een inleiding, teksten van gespreksavonden, teksten van andere betrokkenen bij de Stichting, verder ook een agenda van de wekelijkse activiteiten van zowel het AdvaitaCentrum, Stichting Openheid en Yogacentrum de Ruimte te Gouda.

De abonnees van sommige providers moesten apart verzonden worden. Verder is het huidige ledentaal toegenomen tot 489 (408 in 2003)

Pia heeft regelmatig een back-up van alle email adressen gemaakt en doorgegeven aan Douwe.

h) Werkgroep gespreksopnames

Coördinator: Peter Koster

Leden: Wieke Janssen,

Deze werkgroep heeft als doel de gesprekken van de avonden, dagen, weekenden en weken met Douwe Tiemersma op te nemen en tegen betaling te verstrekken aan belangstellenden.

Peter zorgde voor de opnames en Wieke Janssen verving hem als hij afwezig was. Dat ging goed. Peter zorgde voor duidelijke instructies op papier, voor het geval geen van beide kan komen.

Er waren genoeg mensen die de cassettes uitwerken (Willem, Ann, Gisela, Janneke, Annelies, Marijke Rosier, Odile). Ze mogen de cassette houden en sturen de uitgewerkte teksten aan Douwe.

Verder verzorgde Peter de bestellingen van cassettes en verstuurde ze. Het totale aantal verkochte bandjes voor 2004 was ongeveer 80 stuks. Peter stuurde een overzicht van de verkopen van 2004, de gemaakte kosten en de betalingen aan Reinoud die op zijn beurt kon controleren of alles in orde was.

Peter wilde in de zomer van 2004 stoppen maar heeft pas eind december een opvolgster gevonden: Gisela.

i) Werkgroep Bibliotheek

Coördinator: Patricia van Bosse

Leden: Odile de Westphalen, Belend Naseh

Deze werkgroep heeft als doel het plaatsen, het uitlenen en registreren van boeken op het terrein van Advaita Vedanta en verwante stromingen. Er zijn extra rubrieken gekomen namelijk Osho (veel boeken over Osho gekregen) en rest.

Van de bibliotheek werd in 2004 ruimschoots gebruik gemaakt en heeft nu meer dan 360 gedoneerde boeken en een paar video’s en dvd’s. Er waren toch vrij veel boeken te laat teruggekomen. Er is controle uitgevoerd om te kijken of alle boeken nog aanwezig waren. Zeven zijn zoek geraakt. Om de controle gemakkelijker te maken is begonnen met een alfabetisering van de boeken per rubriek op naam van de auteur. Om het makkelijker te maken voor de gebruiker en de controle, is gekozen om het bakje op voornaam van de lener te sorteren. Nieuwe boeken werden ingevoerd in een Access bestand door Gert-Jan op de computer in de kleine zaal gezet.

Eind december zijn er nieuwe boeken besteld op het gebied van Advaita.

j) Werkgroep Advaita weken

Coördinator: Wieke Janssen

Ondersteuning op Schier: Marijke en John, Ineke, Jeanne, Gerard en Annelies

Deze werkgroep heeft als doel het organiseren vooraf en ter plekke van de 3 retraiteweken op Schier, een in februari en twee in juni.

Wieke heeft o.a. informatie gegeven aan belangstellenden, de administratie van de deelnemers bijgehouden en programmaboekjes verstuurd. Hij heeft vooraf de kapel en de kerk (de yogaruimte was dit jaar in de gereformeerde kerk aan de Langestreek) besproken.

Hij was zelf niet op alle drie de weken aanwezig, maar kon de coördinatie op Schier delegeren aan de bovengenoemde secondanten.

Op Schier waren er een aantal taken voor de werkgroep, namelijk het bespreken van de maaltijden bij restaurant Duinzicht, het afhalen van de sleutels van de kerk en kapel, het gereedmaken van de ruimtes, het zetten van de thee, het schoonmaken, het coördineren van de individuele gesprekken enz.. De corveelijst bleek onnodig te zijn omdat iedereen spontaan mee deed. Alles verliep naar wens.

Er is geen gebruik gemaakt van het vakantiehuis St. Egbert omdat iedereen liever zelf voor onderdak wilde zorgen.

k) Werkgroep Advaita dagen

Coördinator: Niels Willems

Deze werkgroep is in het leven geroepen door Douwe om de twee jaarlijkse retraite dagen (eind augustus en eind december / begin januari) te organiseren.

Voor de eerste Advaitadag eind augustus ging het voornamelijk om het regelen van vervoer vanaf het station tot Stoutenburg (geen treintaxi meer). Dat ging goed en verder was het aantal deelnemers iets te veel voor de capaciteit van Stoutenburg (liever 55 dan 60 mensen volgend jaar).

Om problemen te voorkomen is besloten een bevestiging van inschrijving te sturen naar de deelnemers met vaste annuleringsregeling.

Op 8 januari, in Gouda, was de lunch iets te ruim ingeschat maar verliep goed. Verder was het moeilijk om een goed overzicht te hebben van degene die wel>niet hadden betaald enz..

Er is dus besloten om voortaan geen lunch meer te verzorgen en de mensen ter plaatste te laten betalen.

l) Werkgroep Schoonmaak

Coordinator: José de Jong

Leden: Belend, Paul, Martijn, Arno, Agnes, Anna, Janneke

Er is 2x een grondige schoonmaak gebeurt van de zalen en de hal (vloeren, deuren, vensterbanken, losse objecten, plinten, kannen, koffiezetapparaat, lamellen, vuilnisbaken)

Verder zijn de yogamatjes ook nagekeken, de stoelen zijn gestofzuigd en de kasten schoongemaakt. De WCs zijn volledig schoongemaakt inclusief tegels en vloer.

José was erg tevreden over het verloop van de activiteiten.

Conclusie

De groei blijkt afgelopen jaar zich gestabiliseerd te hebben. Ondanks een terugloop vooral in het tweede halfjaar van sommige activiteiten zoals de gespreksavonden, de retraiteweken en weekenden, zijn nieuwe activiteiten tot bloei gekomen zoals de maandelijkse Stiltedagen en Stiltegespreksavonden. Verder waren de tweejaarlijkse retraitedagen op Stoutenburg en in Gouda heel druk bezocht. De keus aan activiteiten is groot genoeg om iedereen tevreden te stellen.
Het is fijn te constateren dat er nog steeds genoeg mensen bereid zijn om tijd en geld in de stichting in te steken en dat de werkgroepen nog steeds hun taken kunnen volbrengen. Alles is dit jaar opnieuw moeiteloos en harmonieus verlopen. Iedereen die het wilde heeft zodoende zijn talenten en capaciteiten kunnen gebruiken om de Stichting Openheid een handje te helpen, een mooie oefening ook om de Openheid in de praktijk ook te ervaren en te verwezenlijken. Openheid en Eenheid gaan dan samen en dat lijkt de ideale situatie te zijn. Ten slotte nog een gedicht van Erik van Ruysbeek uit Zangen van Ongrond, 2000:

Oefening

Proeven van intercultureel filosoferen

276 pagina’s, paperback

• Meditatieboekje

Korte teksten die je meenemen naar openheid

• De ander en ik

Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

• Naar de Openheid

De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie.
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod