Bijscholing - Meditatie



Meditatie is de sfeer van de eigen geest en het eigen bewust-zijn leren kennen, laten ontplooien en vrij laten worden.

Het doel van meditatie is het oplossen van beperkende structuren, waardoor een totale harmonie en openheid mogelijk wordt (a-dvaita).

Daarbij komen de volgende aspecten aan de orde.
1) Het bewustzijn zich laten uitbreiden op zo’n wijze dat de lichamelijke en geestelijke situatie zichtbaar wordt in de ruimte.
2) De geest tot rust laten komen, zich laten ontspannen tot stilte; zelf tot stille eenheid met alles komen.
3) De eigen geestelijke structuren en processen leren kennen; jezelf leren kennen als stil bewustzijn en als openheid.
4) Jezelf als geest laten transformeren tot zuiver bewustzijn en eenheid.
5) De geest als geheel van energieën loslaten; jezelf overgeven.
6) De meditatie en de resultaten ervan in het dagelijks leven laten integreren.

Bij 1) Inkeer en uitbreiding van bewustzijn; de getuige en non-dualiteit.

Bij 2) O.a. De spontane meditatie, standaardmeditatie, meditatie op leegte; ook de klassieke yoga van Patañjali , de Yoga Sûtra’s; samâdhi.

Bij 3) Hierbij komen de onderwerpen
- het ervaringsmatig leren kennen van de relatie tussen lichaam en geest;
- de mentale vormen en processen; patroonvorming; het ‘ik’; projectie en illusie;
- de diverse niveaus van de geest, o.a. manas,  buddhi, mahat, purusha; waken, dromen, dromloze slaap;
- zelf en geest; subject en object; (des) identificatie; jîva, citta, âtman.
- praktisch: vipassanâ en advaitameditatie.

Bij 4) Bewustwording van je energetische zelf-zijn; object­meditatie (beelden, geluid, etc.); transformatie door identificatie en door samensmelting van energieën.

Bij 5) Het totale loslaten.

Bij 6) De meditatieve instelling en het handelen (o.a. de loopmeditatie); non-dualiteit en de dagelijkse leefwereld.

In de cursus worden alle aspecten precies onderzocht en beoefend, zodat daarmee een vertrouwdheid ontstaat. Daarbij wordt de cursist beter bekend met de energetische, zintuiglijke, mentale en bovenmentale sferen.
Vooroefeningen en de voorbereiding die het uitgangspunt voor de meditatie verbeteren komen ook aan bod, o.a. het zitten, het ontspannen, het ademen, de open aandacht in de grote ruimte.

Verwacht wordt dat de cursisten de op de lesdagen door­genomen onderwerpen eigen maken door dagelijks te oefenen en daarbij een ervaringsverslag schrijven.

Bij het oefenen is het cursusboek met de belangrijkste informatie en oefeningen behulpzaam.
Basisinformatie bevat het boek: Mediteren leren. Jezelf en de wereld herkennen als Openheid, Uitg. Advaita Centrum, Leusden 2002.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod