Evaluatie leerlingen Hoge School Rotterdam

15 maart 2007
Pia de Blok
Na twee lessen ontspanning en Inzicht aan 6 leerlingen van de pabo opleiding op de Hoge School te Rotterdam vroeg ik ze heel in het kort de volgende vragen te beantwoorden. Vijf leerlingen waren aanwezig.
A Wat zou je aan je leeftijdgenoten kunnen vertellen over de lessen Ontspanning en inzicht
1 Je krijgt ontspanningsoefeningen waardoor je veel stress in je lichaam kwijt raakt
2 Dat je er rustig van wordt en je even niet aan alle stresssituaties om je heen hoeft te denken.
3 Dat het een hele ervaring is en dingen ervaart waarvan je niet wist dat het kon.
4 Dat het erg ontspannend is. Je leert op een goede manier te ademen.
5 Ik zou de verschillende ademoefeningen kunnen vertellen.
B Noteer kort wat het je gedaan heeft en tot welke nieuwe inzichten je bent gekomen.
1 Ik heb geleerd dat negatieve gedachtes ervoor zorgen dat je je negatief voelt
2 Ik heb meegedaan met de lessen, hierdoor heb ik geleerd dat je ontspanning niet alleen buiten jezelf kan zoeken maar ook in jezelf.
3 Ik ben gaan letten op mijn ademhaling wanneer ik niet kan slapen.
4 Ik ben veel rustiger gaan ademen, ook als ik in een stresssituatie zit en een oefening doe word ik weer rustiger.
5 Ik ben erachter gekomen dat ik het fijn vind om momenten van stilte en rust in mezelf te hebben en te voelen.
C Welke vragen heb je nog?
Allen: Geen
D Zou het bij jullie op school aanslaan om deze lessen ook aan anderen aan te bieden?
1 Ja, ik denk/weet dat veel studenten met stress kampen.
2 Ja, ik denk het wel. Er zijn meerdere mensen die daar last van hebben.
3 Ja, dat denk ik wel omdat je hier veel baat bij hebt en een ontspanningspunt krijgt in een week.
4 Ja
5 Ja, dat denk ik wel, ik denk dat je er veel aan kan hebben.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod