56. Vermoeidheid en zinloosheid

De laatste week heerst er een bepaalde vermoeidheid die ik niet kan plaatsen Op mijn werk is het wel druk en privé ook, maar volgens mij is dat het niet. De laatste week zit ik in een sfeer van vermoeidheid die noch mentaal noch lichamelijk is. Mijn vraag heeft dat met een stuk "ontwikkeling" te maken, en zo ja wat voor ontwikkeling, en zijn er mogelijkheden om dat te verminderen of te laten zijn?

Uit het antwoord

Als je vermoeidheid niet voortkomt uit het fysieke of mentale zit de oorzaak dieper op het gevoelsmatige vlak. Het gaat dan om een stemming, de gestemdheid als sfeer. Daarin kan een zinloosheid gevoeld worden, die zich ook uit als vermoeidheid. Die vermoeidheid heeft dan ook te maken met het zoeken en/of vasthouden van een zin: dit is belangrijk, dat moet ... Als die zin gaat wegvallen door een relationele situatie of welke oorzaak dan ook, is er het ervaren van zinloosheid.

Het is wel een fase van de spirituele ontwikkeling waar je doorheen moet. Hoe?
Zie allereerst dat de zingeving die er was, verband hield met een ik-persoon en de conditionering van opvoeding, etc.
Dat die zingeving gaat wegvallen is dan bij het verdwijnen van de ik-persoon begrijpelijk, maar ook noodzakelijk voor een verdere bevrijding.
Je zult dus door deze fase heen moeten zakken, de 'leegte' moeten accepteren en loslaten omdat daar nog steeds een ik aan verbonden is met zijn reactie.
Dan komt er iets anders en dit andere noem ik openheid. Daarin is geen structuur meer van een ik dat zin en houvast moet hebben. Als er een kwaliteit in zit is dat onbegrensd zijn-bewustzijn-gelukzaligheid - heel ijl en vrij, een volledige acceptatie van alles, een potentie tot alles.

Herken je dit? Laat dan werkelijk alles los in het centrum van jezelf.

Hartelijke groet,
Douwe


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod