Gerda en Rüdiger Maschwitz, Met kinderen stilte ontdekken

Ankh-Hermes 2005; oorspronkelijke titel: Gemeinsam Stille entdecken, Kösel-Verlag GmbH&Co, München 2003


De schrijvers zijn beiden pedagoog. Gerda heeft ook een homeopathische praktijk en Rüdiger is tevens pastor en geeft eutonie-les.

Het is zeker voor opvoeders/begeleiders van kinderen tot 12 jaar een mooi boek, omdat het de verschillende mogelijkheden laat zien van hoe met een kind Stilte te ontdekken valt. Het 'biedt de mogelijkheid dat kinderen en volwassenen, die zich blijkbaar op twee verschillende wegen in hun leven bevinden, elkaar in een gemeenschappelijke beleving van de Stilte kunnen ontmoeten, omdat het gemeenschappelijke oriëntatiepunt het midden is.'

De schrijvers beginnen met de uitnodiging om bij de eigen jeugdervaring van Stilte te vertoeven, en met de vraag: waren daar ook mensen bij betrokken die je begeleidden?
'Deze terugblik moedigt aan om juist in de Stilte een kans op ervaringen te vinden die de generaties overbruggen.'
Drie mogelijkheden worden uitgewerkt in dit boek:
1) De veelsoortige kansen van Stilte in het alledaagse leven samen met het kind ontdekken en vaststellen.
2) Aanbod van concrete oefeningen.
3) Vanuit de ervaringen van 1 en 2 en uit toevallige gebeurtenissen rituelen ontwikkelen die de Stilte in stand houden.
Enkele voorbeelden uit deze mogelijkheden zijn:
Stilte in de stad/in de natuur, ontdekkingen met tekenen, visualisatie-oefeningen, rust nemen, tijd voor elkaar nemen, wandelingen, mandala's in de natuur ontdekken, yoga-oefeningen, 'vanuit de massa naar de Stilte', 'contact met mezelf vinden', geborgenheid ervaren, in het dagelijks leven Stilte ontdekken, 'je ziet alles goed met je hart', rituelen: vijf minuten stilte per dag.
Het laatste gedeelte van het boek heeft voornamelijk een christelijke sfeer, wat vooral duidelijk is in het stuk van Rüdiger.

Het is beslist een boek dat ik zelf cadeau zou willen geven aan ouders of begeleiders van jonge kinderen.

Pia de Blok


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod