David Fontana en Ingrid Slack, Meditatie voor kinderen


East-West Publications. 1999; oorspronkelijke titel: Teaching Meditations to children, Element Books, England; vertaling Belle Bruins


De schrijvers: David is psycholoog en meditatie leraar, Ingrid is psychologe en heeft veel ervaring met kinderen. Zij heeft samen met David de 'Transpersonal Psychology Section' van de British Psychology Society opgericht.

Dit boek is bestemd voor volwassenen en laat zien hoe je kinderen vertrouwd kunt maken met meditatie. Het boek biedt materiaal om te gebruiken met kinderen vanaf 5 tot ca. 18 jaar. Het is een heel duidelijk boek ook voor jongerenwerkers die uit ervaring weten wat meditatie betekent en dit op verschillende wijzen kunnen gaan toepassen tijdens hun werk met jongeren.

Uit de inhoud:
1 Waarom meditatie met kinderen?
2 Het beoefenen van meditatie met kinderen.
3 De praktijk: Praktische toepassing van meditatie met kinderen. 
Verder wordt behandeld: hyperactiviteit, agressie, asociaal gedrag en verlegenheid.

Voorbeelden uit het boek:
* Ademhaling observeren
* Bewuste aandacht geven aan dat wat je doet i.p.v. te worden meegesleept door gebeurtenissen
* Bewust van je lichaam
* Visualisatieoefeningen
* Herontdekken van de natuurlijke staat: Gail, 14 jaar, ' meditatie is dus net zoiets als je ogen openen voor jezelf.' 

Het is een gemakkelijk te lezen boek met praktische aanwijzingen om kinderen mee te nemen in de sfeer van 'wie ben ik'. 
'Tijdens de puberteit gaat het primair om antwoord te geven op de vraag 'Wie ben ik?' Door middel van meditatie begint de jongere in te zien dat het 'zelf' meer is dan het vergankelijke fantasierijke, seksueel opgewonden individu dat elke dag oog in oog staat met de wereld. Kinderen lijden aan fysieke en psychologische spanningen in een steeds veeleisender en zenuwslopende wereld. Jongeren hebben meer moeite hun problemen onder woorden te brengen en om serieus genomen te worden. Te vaak lijden kinderen in stilte aan de opgelopen psychologische wonden, die ze hun hele leven met zich meedragen.
Meditatie is een van de belangrijkste manieren waarop we kinderen kunnen helpen beter met hun leven om te gaan.' 

Het boek laat duidelijk zien wat mediteren voor kinderen kan betekenen.

(PdB)

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod