David Fontana en Ingrid Slack, Meditatie voor kinderen


East-West Publications. 1999; oorspronkelijke titel: Teaching Meditations to children, Element Books, England; vertaling Belle Bruins


De schrijvers: David is psycholoog en meditatie leraar, Ingrid is psychologe en heeft veel ervaring met kinderen. Zij heeft samen met David de 'Transpersonal Psychology Section' van de British Psychology Society opgericht.

Dit boek is bestemd voor volwassenen en laat zien hoe je kinderen vertrouwd kunt maken met meditatie. Het boek biedt materiaal om te gebruiken met kinderen vanaf 5 tot ca. 18 jaar. Het is een heel duidelijk boek ook voor jongerenwerkers die uit ervaring weten wat meditatie betekent en dit op verschillende wijzen kunnen gaan toepassen tijdens hun werk met jongeren.

Uit de inhoud:
1 Waarom meditatie met kinderen?
2 Het beoefenen van meditatie met kinderen.
3 De praktijk: Praktische toepassing van meditatie met kinderen. 
Verder wordt behandeld: hyperactiviteit, agressie, asociaal gedrag en verlegenheid.

Voorbeelden uit het boek:
* Ademhaling observeren
* Bewuste aandacht geven aan dat wat je doet i.p.v. te worden meegesleept door gebeurtenissen
* Bewust van je lichaam
* Visualisatieoefeningen
* Herontdekken van de natuurlijke staat: Gail, 14 jaar, ' meditatie is dus net zoiets als je ogen openen voor jezelf.' 

Het is een gemakkelijk te lezen boek met praktische aanwijzingen om kinderen mee te nemen in de sfeer van 'wie ben ik'. 
'Tijdens de puberteit gaat het primair om antwoord te geven op de vraag 'Wie ben ik?' Door middel van meditatie begint de jongere in te zien dat het 'zelf' meer is dan het vergankelijke fantasierijke, seksueel opgewonden individu dat elke dag oog in oog staat met de wereld. Kinderen lijden aan fysieke en psychologische spanningen in een steeds veeleisender en zenuwslopende wereld. Jongeren hebben meer moeite hun problemen onder woorden te brengen en om serieus genomen te worden. Te vaak lijden kinderen in stilte aan de opgelopen psychologische wonden, die ze hun hele leven met zich meedragen.
Meditatie is een van de belangrijkste manieren waarop we kinderen kunnen helpen beter met hun leven om te gaan.' 

Het boek laat duidelijk zien wat mediteren voor kinderen kan betekenen.

(PdB)

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod