Evaluatie leerlingen Hoge School Rotterdam

15 maart 2007
Pia de Blok
Na twee lessen ontspanning en Inzicht aan 6 leerlingen van de pabo opleiding op de Hoge School te Rotterdam vroeg ik ze heel in het kort de volgende vragen te beantwoorden. Vijf leerlingen waren aanwezig.
A Wat zou je aan je leeftijdgenoten kunnen vertellen over de lessen Ontspanning en inzicht
1 Je krijgt ontspanningsoefeningen waardoor je veel stress in je lichaam kwijt raakt
2 Dat je er rustig van wordt en je even niet aan alle stresssituaties om je heen hoeft te denken.
3 Dat het een hele ervaring is en dingen ervaart waarvan je niet wist dat het kon.
4 Dat het erg ontspannend is. Je leert op een goede manier te ademen.
5 Ik zou de verschillende ademoefeningen kunnen vertellen.
B Noteer kort wat het je gedaan heeft en tot welke nieuwe inzichten je bent gekomen.
1 Ik heb geleerd dat negatieve gedachtes ervoor zorgen dat je je negatief voelt
2 Ik heb meegedaan met de lessen, hierdoor heb ik geleerd dat je ontspanning niet alleen buiten jezelf kan zoeken maar ook in jezelf.
3 Ik ben gaan letten op mijn ademhaling wanneer ik niet kan slapen.
4 Ik ben veel rustiger gaan ademen, ook als ik in een stresssituatie zit en een oefening doe word ik weer rustiger.
5 Ik ben erachter gekomen dat ik het fijn vind om momenten van stilte en rust in mezelf te hebben en te voelen.
C Welke vragen heb je nog?
Allen: Geen
D Zou het bij jullie op school aanslaan om deze lessen ook aan anderen aan te bieden?
1 Ja, ik denk/weet dat veel studenten met stress kampen.
2 Ja, ik denk het wel. Er zijn meerdere mensen die daar last van hebben.
3 Ja, dat denk ik wel omdat je hier veel baat bij hebt en een ontspanningspunt krijgt in een week.
4 Ja
5 Ja, dat denk ik wel, ik denk dat je er veel aan kan hebben.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod