Karel de Grote-Hogeschool - Centrum Permanente Vorming - Zorgverbreding

Karel de Grote-Hogeschool - Centrum Permanente Vorming - Zorgverbreding


Anti-stressles voor kleuters ook in België

Doelgroep: Leraren kleuteronderwijs
Het is belangrijk dat kinderen zich thuis kunnen voelen in de wereld waarin ze opgroeien. 
Vaak hebben kinderen moeite om zich aan te passen aan de ook voor ons drukke en jachtige maatschappij met haar drang naar feitenkennis, materialisme en overvloed aan informatie. 
Wie het voorrecht heeft met kinderen te mogen leven en werken, kan er moeilijk omheen: het leven is druk en de kinderen zijn 'anders'. Leren omgaan met drukte en stress is dus voor iedereen belangrijk! Met deze cursus gaan we samen 'actief' een manier ontdekken hoe het ook anders kan! Extra gegevens: 1 sessie van 3 uur, voor maximaal 25 deelnemers.

*

In België wordt ook al bij kleuters stress geconstateerd. Daar wil men er iets aan doen in de vorm van het aanbieden van ontspanningslessen voor leraren kleuteronderwijs. (PdB)


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod