Jaarverslag 2003

Sinds haar oprichting op 7 maart 2000 bestaat de Stichting Openheid nu bijna 4 jaar. Ten opzichte van het eerste jaar heeft zij een grote groei doorgemaakt en dat is te zien aan de grote opkomst tijdens de gespreksavonden en het aantal mensen van de Advaita Kring (nu 71). Zoals vorig jaar, zijn er weer een aantal nieuwe publicaties en twee kleine zalen hebben zich bij de grote zaal aan de Crabethstraat 38b gevoegd. Daarin zijn de bibliotheek en een ‘oefenruimte’ gehuisvest. Naast een groeiend aantal werkgroepen (momenteel 12), zijn er eind 2003 veel wijzigingen wat betreft zowel de bestuursleden als de werkgroepcoördinatoren.

1 Stichting Openheid

Zoals vermeld in de Statuten heeft de Stichting Openheid als doel de non-dualistische Openheid te bevorderen door gespreksbijeenkomsten te organiseren met Douwe Tiemersma en door zijn gesprekken en teksten bekend te maken.

De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

Dit was vooral gelokaliseerd in de Faculteit der Wijsbegeerte van de EUR. Hiervan komt een apart Jaarverslag.

2) Ontwikkeling en stimulering van radicaal zelfonderzoek en organisatie van symposia, lezingen, gespreksbijeenkomsten, cursussen en workshops.

Dit jaar zijn in dit kader de volgende activiteiten georganiseerd.

-          drie openbare advaitagespreksavonden per maand in Gouda en 1 advaitakringavond per maand.

-          twee advaita-weekenden op de Hoorneboeg te Hilversum op 5-6 april en 18-19 oktober 2003 met respectievelijk 56 en 51 deelnemers.

-          3 retraiteweken op Schiermonnikoog: 1 week voor het eerst in de winter (eerste week van februari 2003) en twee weken in juni, namelijk van 13 t/m 20 juni en van 23 juni t/m 2 juli, de laatste voor degenen die al eerder waren mee geweest. (beide weken met ongeveer 30 mensen).

-          2 retraitedagen van de Advaita Kring: op de Crabethstraat, 3 januari, en op Stoutenburg, 29 augustus. De laatste gold ook als reünie voor de deelnemers aan de weken op Schiermonnikoog. (circa 60 deelnemers).

-          Voor de leden van de Advaita Kring waren er in de loop van het jaar ook individuele gesprekken (in ieder geval 2x) met Douwe en werd het, gezien het aantal leden, systematischer aangepakt en gepland op bepaalde middagen/avonden.

3) Het verzorgen van publicaties

Uitgeverij Stichting Openheid heeft een aantal nieuwe publicaties uitgegeven, namelijk de boeken Pranayama en Psychotherapie en non-dualiteit.

Verder heeft zij ook een mooie brochure uitgegeven voor 2003 en gestuurd naar een groot aantal boekhandels en belangstellenden. De Advaita Post met teksten van Douwe Tiemersma verscheen ongeveer een maal per twee weken, de Advaita Kring Post 1x per maand en Blue Sky (een aanvullende uitgave voor de AdvaitaKringleden) 1x per maand en later 1x om de 2 maanden.

4) Het ter beschikking stellen van ruimte waarin de bovengenoemde activiteiten kunnen plaatsvinden.

Sinds januari 2003, huurt de Stichting, naast de grote zaal, nog twee kleine ruimtes tegenover de grote zaal waar nu de bibliotheek en een yoga- of meditatieoefenruimte voor kleine groepen gehuisvest zijn. De kleine oefenruimte wordt gebruikt door Agnes voor het geven van yogales voor elke gespreksavond. In de andere kleine zaal bevinden zich de bibliotheek en een tafel met computer voor de stichting.

2 Het bestuur

De samenstelling van het bestuur van de Stichting Openheid is enigszins gewijzigd. Jan Muijzer vervangt het bestuurslid Wouter Koert en wordt benoemd voor drie jaar. De samenstelling was in 2003 als volgt.

-          Voorzitter: Willie Oudejans, Goudplevier 52, 3831 GT Leusden

-          Secretaris: Odile de Westphalen, Zoutmanstraat 36, 2806 XD Gouda

-          Penningmeester: Marco van der Bas, Boezemsingel 6A, 2831 XR Gouderak

-          Lid: Leo Terlouw, Zwaluwhof 56, 2841 NX Moordrecht

-          Lid: Jan Muijzer, Weeda 3, 3299 WD Maasdam

Het bestuur heeft dit jaar 2x vergaderd (begin januari en eind augustus).

Voorzitter Willie Oudejans zorgde voor de agendapunten en voorbereiding van elke vergadering. Verder heeft ze verslagen van de verschillende werkgroepen opgevraagd en opgestuurd naar de secretaris. Ze heeft ook de aankondigingen gedaan tijdens de advaita-avonden, enzovoort. Willie heeft te kennen gegeven dat ze begin 2004 een nieuwe opvolger krijgt.

Secretaris Odile de Westphalen zorgde o.a. voor de notulen van elke vergadering en de in- uitgaande post. Verdere activiteiten waren het bijhouden van namen, adressen etc. van belangstellenden en leden van de Advaita Kring in een Access-bestand, het wekelijks storten van de gelden van de Advaita-avonden en verkochte publicaties, het toesturen van de Nieuwsbrief 2x per jaar, het doorsturen van verslagen en informatie voor de coördinatoren en bestuursleden, het informatie geven aan belangstellenden en het zorgen voor een jaarverslag van de Stichting.

Penningmeester Marco van der Bas zorgde voor de financiële administratie en transacties, het maken van een folder over donaties, het maken van een financieel verslag over het eerste half jaar 2003 en een jaaroverzicht, het controleren van betalingen voor de advaita-activiteiten, donaties en publicaties, het betalen van de rekeningen voor de zaalhuur. Marco heeft te kennen gegeven dat hij volgend jaar een nieuwe opvolger krijgt.

Erevoorzitter Douwe Tiemersma heeft dit jaar een 3e week georganiseerd op Schiermonnikoog en heeft zijn taak als coördinator werkgroep beheer aan Willie Oudejans overgedragen.

Zoals vorig jaar heeft hij dit jaar 3 openbare gespreksavonden en 1 Advaitakringavond per maand gegeven in Gouda. Verder kwam hij in Rotterdam (1x per maand) en o.a. in Hengelo, Groningen en Brugge.

Hij begeleidde een groot aantal ingewijden (71 nu) door middel van individuele gesprekken en retraitedagen.

3 De werkgroepen

Naast de 9 werkgroepen van vorig jaar, zijn er een paar extra werkgroepen in het leven geroepen, namelijk de Werkgroep Schoonmaak, de Werkgroep Advaita Kring. Verder is de Werkgroep Advaitaweken en -weekenden gesplitst in 2 werkgroepen: Werkgroep Advaitaweken en Werkgroep Advaitaweekenden. Elke werkgroep bestaat uit 1 coördinator en wel of geen leden.

Naast de publicaties die dit jaar ook een grote rol hebben gespeeld en het organiseren van een extra Advaitaweek op Schiermonnikoog, hebben we aandacht besteed aan het verhuizen en inrichten van de bibliotheek in de kleine zaal en onderhouden van het hele pand.

Om een beter idee te geven van de activiteiten van het jaar 2003, volgen hier de geresumeerde verslagen van de verschillende werkgroepen. Verder geven de bijlagen uitgebreidere informatie over de activiteiten van de werkgroepen.

a) Werkgroep Organisatie Advaita-avonden

Coördinator: Tineke van Klaren

Leden: Agnes, Arno, Belend, Janneke, Marloes, Odile, Peggy, Paul en Reinoud.

Er zijn genoeg leden die om de beurt willen helpen om de avonden te organiseren. De meeste leden zijn 1x per maand aan de beurt en enkele twee keer. Ze zorgen voor het plaatsen (iets meer naar Douwe gericht) en opruimen van stoelen (3 enkele rijen in de kleedkamer), het bereiden van thee, het bijhouden van de voorraad, het schoonmaken van kopjes enzovoort. De grote schoonmaak wordt nu overgedragen aan de werkgroep Schoonmaak.

Lies zorgde voor de bloemen, Odile zorgde voor de informatietafel en het bijhouden van entreegelden en publicatiegelden. Zij stortte ook het entreegeld en de publicatiegelden op de rekening van de Stichting en van de uitgeverij. Peter zorgde voor de gespreksopnames.

b) Werkgroep Organisatie Advaita-dagen en weekenden

Coördinator: Lies Terlouw

Leden: Inez Damen, Leo Terlouw

Deze werkgroep organiseerde 2 Advaitaweekenden, 1 winterweek en 2 zomerweken op Schiermonnikoog en 2 retraitedagen van de Advaita Kring.

De organisatie van de 2 weekenden (5 en 6 april / 18 en 19 oktober 2002) op de Hoorneboeg liep goed. De maaltijden en kamers zijn heel goed bevallen. Het programmaboekje vooraf geeft duidelijke informatie over het verloop van het weekend, vooral voor de nieuwe leden.

De organisatie van de winterweek op Schier is ook vlekkeloos verlopen. De verwarming in de kapel moet dan wel dag en nacht branden.

De zomerweek in juni en de 10-daagse zijn ook goed verlopen ook dankzij de hulp van Ineke, Patricia en Reinoud. Door het feit dat St. Egbert verkocht wordt, is er een alternatief gezocht voor de yoga lessen en moeten de mensen zelf voor onderdak zorgen in het jaar 2004.

Lies en Leo hebben zullen in 2004 vervangen worden door Marjo Vredenbregt en Wieke Janssen.

c) Werkgroep Beheer Advaita Centrum

Coördinator: Willie Oudejans

Deze werkgroep houdt zich bezig met het beheren van het Advaita Centrum te Gouda.

Na overleg met de bestuursleden, is er besloten om de 2 kleine zalen tegenover de grote zaal ook te huren. De 1e kleine zaal wordt gebruikt als bibliotheek, als ontmoetings- en koffie/thee ruimte. Gert-Jan houdt de administratie van de bibliotheek en van de belangstellenden bij op de computer die daar staat. De andere ruimte wordt voornamelijk gebruikt door Agnes voor yogalessen.

Douwe heeft algemene regels voor verhuur opgesteld voor het onderverhuren van het pand aan leden van de Advaita Kring en ook derden.

Willie heeft een rooster gemaakt van de cursussen die gegeven worden in het centrum en facturen gemaakt voor de onderverhuurders.

De ruimte is dit jaar regelmatig verhuurd aan Douwe, Irma, Odile, Wouter, Fred en vanaf januari 2004 aan Mevr. Rijnberk (Ekin-do).

Willie heeft getracht de onderverhuur te stimuleren door brieven te sturen naar potentiële huurders die activiteiten ontplooien die bij de stichting passen.

d) Werkgroep Financiën

Coördinator: Marco van der Bas

Lid: Wouter Koert

Deze werkgroep heeft als doel alle financiële aangelegenheden van de Stichting te regelen. Een belangrijk onderdeel vormt het bijhouden van de financiële stand van zaken, de uitgaven en inkomsten.

Naast de gebruikelijke taken van de penningmeester, die in het vorige jaarverslag zijn opgesomd, heeft Marco zich ook bezig gehouden met het controleren van betalingen voor de activiteiten en de donaties, het controleren van de ontvangen gelden voor de publicaties en het vaststellen van een vergoedingssysteem voor de Advaita-activiteiten. Hij heeft een aparte folder ‘donaties’ samengesteld waarin o.a. duidelijk staat waarvoor de donaties worden gebruikt en wat de aftrekregeling voor de belasting inhoudt voor de donateurs en voor de Stichting.

Verder heeft hij een financieel jaarverslag van 2003 gemaakt. Het toonde een negatief saldo van EUR 3.650,-- . Het saldo op de boeken is nog onbekend maar verwacht wordt dat het tekort inclusief het boekensaldo richting 0 zal gaan.

De huur van de twee extra ruimtes drukt het saldo behoorlijk. Aan de andere kant zijn er meer inkomsten dan vorig jaar (grote zaal vaker verhuurd, extra week Schier, enz.). Als de zalen nog meer verhuurd worden, zijn er geen problemen in de directe toekomst.

e) Werkgroep PR en Website Advaitacentrum

Coördinator: Gerrit Groot Dengerink

Leden: Mariëlla van der Heijde, Leo Terlouw, Robbert Bloemendaal, Harry van Zomeren, Gert-Jan de Graaf

Gerrit heeft gezorgd voor het klaarmaken en publiceren van informatie over de Stichting en haar activiteiten aan tijdschriften zoals de Koorddanser en Inzicht en aan websites zoals Yoga-actueel, dAN.

Mariella, Douwe en Leo hebben zoals altijd gezorgd voor het publiceren van de Nieuwsbrief (2x per jaar), de lay-out en het drukken van de brochure 2003 waarin alle publicaties van de stichting in staan.

Gert-Jan heeft de website wekelijks bijgewerkt.

f) Werkgroep Uitgeverij Stichting Openheid / Advaitacentrum

Coördinator: Deetje de Vries

Lid: Annelies Havermans

Ondersteuning: Yoke de Haard

Deze werkgroep heeft als doel het uitgeven van publicaties over Advaita, het verzorgen van de bestellingen en het bijhouden van de administratie en de financiën.

De activiteiten van deze werkgroep worden steeds omvangrijker door het stijgen van de bestellingen in Nederland en in België.

Twee nieuwe boeken zijn verschenen in 2003: Pranayama en Psychotherapie en Non-dualiteit. Ze worden met succes verkocht. De Ander en ik (100x), Mahamudra (50x) en Wachten op inzicht (50x) zijn herdrukt.

Een boekenfolder is in de herfst gestuurd naar een groot aantal boekhandels en belangstellenden, o.a. met behulp van het adressenbestand van specifieke boekhandels dat Annelies heeft opgesteld. In 2003 zijn in totaal 875 boeken verkocht.

De bestellingen voor België lopen via Carmen.

De voorraadadministratie wordt ook in Leusden bijgehouden. Deetje heeft een aantal vrijwilligers nodig voor 2004.

g) Werkgroep Advaita Post

Coördinator: Pia de Blok

Deze werkgroep heeft als doel het verzenden van de Advaita Post en Blue Sky.

De Advaita Post is dit jaar 2x per maand verstuurd ipv 1x per week. Blue Sky verscheen eerst 1x per maand en later in het jaar 1x per 2 maanden.

Douwe verzorgt de inhoud van de Advaita Post die bestaat uit een inleiding, teksten van gespreksavonden, teksten van andere betrokkenen bij de Stichting, verder ook een agenda van de wekelijkse activiteiten van zowel het AdvaitaCentrum, Stichting Openheid en Yogacentrum de Ruimte te Gouda.

Pia heeft voor een eenvoudiger opmaak gekozen en een lichtgrijze ondergrond en verzendt A.P aan 408 leden (op dit moment). Zij heeft nu een 3e Advaita Post Groep aangemaakt.

Ze kijkt na en verzendt ook Blue Sky, een initiatief van Odile en Patricia sinds 25/2/2003. Blue Sky is een e-mail magazine die teksten en andere vormen van expressie van de leden van de Advaita Kring publiceert.

h) Werkgroep gespreksopnames

Coördinator: Peter Koster

Leden: Willem Steetskamp, Wieke Janssen

Deze werkgroep heeft als doel de gesprekken van de avonden, dagen, weekenden en weken met Douwe Tiermersma op te nemen en tegen betaling te verstrekken aan belangstellenden.

Peter zorgt voor de opnames en Wieke Janssen vervangt hem als hij afwezig is. Dat gaat goed. Om de zaken goed te laten verlopen, zorgt Peter voor duidelijke instructies op papier als geen van beide kan.

Er zijn ook genoeg mensen die de cassettes uitwerken (Willem, Peggy, Harmke, Janneke, Annelies). Ze mogen de cassette houden en sturen de uitgewerkte teksten aan Douwe.

Verder verzorgt Peter de bestellingen van cassettes en verstuurt ze. Het totaal aantal verkochte bandjes voor 2003 was ongeveer 300 stuks! Af en toe worden cassettes te koop aangeboden over bepaalde thema’s aan de informatietafel van de Crabethstraat. Peter stuurt een overzicht van de verkopen van 2003, de gemaakte kosten en de betalingen aan Marco die op zijn beurt kan controleren of alles in orde is.

Peter wil uiterlijk zomer 2004 stoppen met deze activiteit zodat er genoeg tijd is om een opvolger te vinden.

i) Werkgroep Bibliotheek

Coördinator: Patricia van Bosse

Lid: Odile de Westphalen

Deze werkgroep heeft als doel het plaatsen, het uitlenen en registreren van boeken op het terrein van Advaita Vedanta en verwante stromingen. Zo zijn er de rubrieken hindoeïsme, boeddhisme, daoisme, yoga en meditatie.

Het verhuizen van de bibliotheek naar de kleine zaal verliep voorspoedig. De bibliotheek heeft nu ongeveer 300 gedoneerde boeken.Verder is het de bedoeling om nieuwe boeken aan te schaffen, in overleg met Douwe Tiemersma, vooral op het gebied van Advaita Vedanta.

Nieuwe boeken worden ingevoerd in een Access bestand door Gert-Jan op de computer in de kleine zaal. Naar schatting zijn er steeds 20 à 30 boeken uitgeleend. Patricia heeft een aantal mensen benaderd die veel te laat waren met het terugbrengen van de boeken maar geen boete opgelegd.

j) Werkgroep Advaita Kring

Coördinator: Jan Muijzer

Ondersteuning: Harmke Muijzer

Deze werkgroep is, op verzoek van Douwe, begin 2003 in het leven geroepen om verschillende taken te vervullen zoals het bijhouden van een naamlijst, het organiseren van de retraitedagen en het opsturen van de Advaita Kring Post per e-mail en per post

Jan heeft iedereen een bijgewerkte naamlijst (met emails) toegestuurd of gegeven tijdens de laatste retraitedag . Er zijn momenteel 71 advaitakringleden.

Iedereen kreeg een uitnodiging per e-mail, post of tijdens een avond voor de 1e en 2e retraitedag. De reacties kwamen traag. Vanaf 2004 melden degenen die niet komen zich bij Douwe af.

De 1e retraitedag op 29 augustus op Stoutenburg is goed verlopen. De 2e retraitedag op de Crabethstraat is ook goed verlopen met eigen vooraf gemaakte broodjes en er was genoeg hulp om thee en koffie te zetten en om op te ruimen. Voor herhaling vatbaar!

De penningmeester heeft een lijst gekregen van de deelnemers aan beide retraitedagen.

Volgende retraitedag: 27 augustus 2004 op Stoutenburg.

Slechts 4 leden krijgen de Advaita Kring Post per post of uitgereikt tijdens een avond.

Vanaf januari 2004 is Niels Willems de coördinator, omdat Jan aangeboden heeft de nieuwe voorzitter te zijn.

k) Werkgroep Schoonmaak

Coördinator: José de Jong

Leden: Paul Koch, Hansje Koert, Willie Oudejans

Deze werkgroep is begin dit jaar in het leven geroepen om de grote schoonmaak van de grote en kleine zalen te verrichten.

In mei 2003, heeft de werkgroep de vloeren gedweild, in de was gezet, de ramen gelapt en gezeemd (ook in de gangen), de vensterbanken, de deuren en kozijnen schoongemaakt, de kastjes en de bibliotheek gestoft.

In januari 2004 zal opnieuw een flinke schoonmaakbeurt van start gaan.

Conclusie

Zoals elk jaar was er ook in 2003 een flinke ontwikkeling in de stichting. De groei van de leden en de activiteiten gaat door zonder dat het tekort doet aan rust en aandacht voor elkaar. Verder wisselen de mensen elkaar af in de verschillende functies die zich voordoen. Het is fijn te constateren dat er steeds mensen bereid zijn om tijd en geld in de stichting in te steken en dat moeiteloos doen. Zo moet het ook blijven. Moeiteloos en open. Open voor veranderingen, open voor ieder zijn situatie en karakter. Openheid hand in hand met Eenheid. Het is dus de moeite waard om deze liefdevolle, heldere sfeer te mogen ervaren, om deel te mogen maken van de grootse sfeer van het Zelf-Zijn waarvan de manifestaties niet van elkaar verschillen. Tenslotte nog een gedicht van Wim Burkunk uit het tijdschrift Yoga Advaita, 1980:

Op zoek

Er was een man die het licht zocht maar

Het niet vinden kon.

Nergens vinden kon.

Tot hij dacht – de man – heel slim:

“als ik eerst mijn schaduw vind…!”

en hij zocht

en vond

zijn schaduw.

En volgde zijn schaduw

Overal,

Alsmaar door,

Steeds verder:

Zijn schaduw.

Maar het licht vond hij niet want

Hij vergat zich om te draaien.

• Naar de Openheid

De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie.
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

• Meditatieboekje

Korte teksten die je meenemen naar openheid

• Stiltewandelingen naar eenheid

Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

• Mediteren leren

Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft.