Jaarverslag 2016

Nieuwe site Sinds januari 2016 heeft het bestuur in Advaitapost meerdere oproepen gedaan om te doneren voor de nieuwe site van het Advaitacentrum. Daar is door velen gul aan beantwoord waarvoor onze dank! De oude site, die al bijna 15 jaar op dezelfde software draait, was alleen nog maar met lapmiddelen in de lucht te houden. De benodigde software updates waren al tijden niet meer beschikbaar. Vernieuwen van de site was de enige optie. Mede dankzij het geld van verschillende donaties kon er gewerkt worden aan het bouwen en vormgeven van een nieuwe website. Vanaf 1 Januari 2017 was de start van de nieuwe website een feit. Er zijn veel positieve reacties binnengekomen over de vormgeving en indeling van de website. Deze nieuwe website draait ook op een veel zelfstandigere manier dan de vorige. In deze nieuwe site zit een mailsysteem verwerkt en een volledige ledenadministratie inbegrepen. Verder vraagt deze site een minimale onderhoudsinvestering. Al met al is deze site klaar voor de toekomst. Omdat deze kennis en informatie op de site ‘’tijdloos’’ is en er geen activiteiten meer plaatsvinden, heeft het bestuur zich dit jaar vooral bezig gehouden met ideeën om de website en boekenverkoop zo zelfstandig , arbeidsintensief-arm en onderhoudsvrij mogelijk te laten functioneren. Dit is dus gelukt. Advaitapost De Advaita Post verschijnt 1 keer per maand met teksten van Douwe en een belichting op een boek. Het aantal geabonneerden is nog steeds ongeveer gelijk gebleven afgelopen jaren. De Advaitapost blijft een mooie manier om het gedachtengoed van Douwe toegankelijk te houden en tevens om de boekverkoop wat te stimuleren. Boekenverkoop De boekenverkoop blijft constant doorgaan. Ook nu er een ebook van het boek Non-dualiteit op de markt is gezet, blijkt dit boek al aardig te verkopen. Er wordt komend jaar verder gekeken, welke boeken op welke plek het best kunnen worden opgeslagen, dit om zoveel mogelijk de hoge opslagkosten te drukken. Verder wordt er komend jaar ook weer gekeken naar de wenselijkheid om verschillende boeken van Douwe om te zetten naar ebooks. Deze mogelijkheid sluit aan bij de algemene beweging om het gedachtengoed van Douwe voor langere tijd beschikbaar te houden voor geïnteresseerden. Het bestuur Het bestuur van de Stichting Openheid bestaat in 2016 uit de volgende personen: - Voorzitter: Bryan Timmer, Amsterdam - Penningmeester: Wieke Janssen, Amsterdam - Secretaris: Paul Wiewel, Oppenheimstraat 85, 2313JD Leiden. -Lid: Annelou van Sandick, Amsterdam -Lid :Patricia van Bosse, Leiden - Lid: Pia de Blok, Hellevoetsluis- Voorzitter Bryan Timmer zorgde onder meer voor de voorbereiding van elke vergadering in overleg met de secretaris . Hij zat de vergaderingen voor. Verder heeft hij verantwoording gedragen voor de redactie van de Advaita Post. Secretaris Paul Wiewel zorgde o.a. voor de notulen van de vergaderingen en het maken van het jaarverslag. Penningmeester Wieke Jansen zorgde voor de financiële administratie en transacties, maakte een jaaroverzicht, controleerde de betalingen voor de advaita-activiteiten, donaties en publicaties, betaalde de rekeningen van externe activiteiten De financiën worden gecontroleerd door de kascommissie. Conclusie Na het overlijden van Douwe in 2013 is er veel veranderd. Bestuursleden zijn gewisseld en veel activiteiten zijn gestopt. De Advaitapost, de website met publicaties en de uitgeverij gaan dus naar wens van Douwe wel door. In 2016 en de jaren daarvoor heeft het bestuur gekeken hoe ze deze drie punten in de toekomst het best kunnen laten voortbestaan. Er is gepleit voor een , duurzame, passieve en op lange termijn zo goed als zelfstandig functionerende opzet van de website en de boekenverkoop. In 2017 zal hier wederom verder vorm aan worden gegeven.

• Psychotherapie en non-dualiteit

De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

• Pranayama

Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

• Stiltewandelingen naar eenheid

Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

• Naar de Openheid

De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie.
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.