Brief 47 – Opvoeden


Een reactie op het stukje over opvoeden

Vanuit de ervaring in het project Jongeren en zelf moeder van twee kinderen dit:
Het jonge kind staat nog open voor alle dingen. Vanaf het begin zou hem geleerd kunnen worden bij zichzelf te blijven. Dat is hoofdzaak. Laten zien dat de dingen zich afspelen vóór zijn oogjes. Dat hij dat allemaal zelf niet specifiek is wat hij allemaal ziet. Dat hijzelf van binnen stilte is, ontspanning. En dat daarin, in die stilte, zich alles voordoet. Maar, ja, hoe doe je dat.
Wij, opvoeders, hebben overal voor geleerd. Hoe ze te voeden, hoe ze te kleden, hoe psychologisch met ze om te gaan, etc. Maar hoe wijs je ze op de stilte, de ontspannen rust die overal de bron van is, op dat wat ze wezenlijk zijn? Ze zijn niet alleen maar al die afleidingen die door de Markt, Mode en Media aangeboden worden. Hoe leren we ze in deze drukke maatschappij met al die verlokkingen bij zichzelf te blijven en (en dat is net zo belangrijk) tegelijkertijd in de maatschappij te zijn, om ze later een vol-ledig mens te kunnen laten worden?
Door ze te wijzen op stilte en op zelf-ontspanning.
Er zijn vrijwel geen boeken over. Eén goed boek is van  Gerda en Rüdiger Maschwitz, Met kinderen stilte ontdekken. En een ander van Marijke Sluijter, Aanraken: een levensbehoefte.
Zie ook de Boekbesprekingen bij Project Jongeren.

Pia de Blok

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod