Doorwerken van ervaring

Brief van geëmigreerde jongen
...
Er gebeuren zoveel dingen de laatste tijd, en eigenlijk alleen maar goede dingen, dat ik eigenlijk een beetje ben gaan geloven. Niet zo zeer in Jezus maar wel dat er IETS is wat me overeind houd, me op het goede spoor brengt en voor al deze goede dingen zorgt.
Nou zal je je wel afvragen: waarom denkt ie dan aan mij?!
Een heeeeeeeeele lange tijd geleden waren we met z’n allen op vakantie. Zoals dat toen altijd zo leuk ging. Daar herinnerde ik me ineens EEN ding van.
Jij hebt toen een keer een soort van spirituele - in ieder geval het had met het gevoel te maken - sessie op ons uitgeoefend. Ik weet niet of jij je het nog kan herinneren, maar we lagen allemaal in het gras, de kinderen dan, en moesten onze blik op een punt vaststellen in de lucht. Daarna de ogen dicht en proberen dat punt nog steeds voor je te zien. Voor de rest weet ik er niet meer zoveel van, maar het begon in ieder geval zo. Het eindigde in ieder geval dat je tegen me zei dat ik heel gevoelig was voor dit soort dingen.
Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat ik daar nu, na, ik denk, 20 jaar, zomaar ineens achter kom. Is toch stom dat ik precies DAT herinner na wat er allemaal hier gebeurd?!
Alle stukjes vallen gewoon echt precies in elkaar nu.
...


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod