Kinderen willen vrijheid op de buitenschoolse opvang


Bron www.planet.nl
Gepubliceerd op woensdag 17 januari 2007

Ouders en kinderen letten bij de beoordeling van buitenschoolse opvang (bso) op verschillende dingen. Ouders kijken naar de kwaliteit van het personeel en flexibele openingstijden. Kinderen hechten vooral aan vrijheid om zelf dingen te kunnen doen, vriendjes en veel speelgoed.

Dat blijkt uit een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die woensdag is verschenen. In 'Liefst zoals thuis; Ouders en kinderen over buitenschoolse opvang' geeft onderzoeker Rob Gilsing een beeld van de wensen van ouders en kinderen. Het is gebaseerd op gesprekken met ouders en kinderen (van 8 tot 10 jaar) en hoeft niet representatief te zijn.

Te beperkt
Kinderen geven aan dat zij op de bso te veel in hun vrijheid worden beperkt. Dat geldt onder meer als het gaat om het wel of niet buitenspelen, kunnen computeren, of bij een vriendje gaan spelen.

Hoewel zij soms geen zin hebben om naar de opvang te gaan, hebben zij het er in de praktijk toch vaak naar hun zin. Kinderen willen, overigens net als hun ouders, dat de bso meer activiteiten en uitstapjes organiseert.

Werk en zorg
Veel ouders kiezen voor bso omdat zij geen andere mogelijkheid hebben om werk en zorg te combineren. Ouders hechten aan kwalitatief goed personeel, ruimere openingstijden, goede opvang tijdens vakantieperioden en kleinschaligheid.

Ook willen zij dat de bso niet te ver af is van de school waar de kinderen naar toe gaan. Ook de aansluiting met vrijetijdsclubs vinden zij belangrijk.

Links:


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod