Swami Vivekananda, Jnana Yoga


Ankh-Hermes, Deventer 1975, 159 blz.
Nederlandse bewerking door W. Van Der Worff


Vivekananda (1863-1902), leerling van Ramakrishna, studeerde rechten en filosofie te Calcutta. Hij vertegenwoordigde het hindoeïsme op het 'Wereldcongres van Godsdiensten' te Chicago in 1893.
Het volgende citaat (p. 148) vat het boek goed samen: 'Voor mij is het nu weggelegd, hetzelfde antwoord nogmaals in een nieuwe vorm te geven, in de taal onzer dagen, zodat de oude idee begrijpelijk wordt voor de mens van nu.'
Het voordeel van een dergelijke benadering is dat het werk verteerbaar is voor mensen die gericht zijn op de wereld en de spiritualiteit in vraag stellen. Hij verdedigt op een logische en overtuigende manier de spiritualiteit in een tijd dat deze snel aan invloed verloor ten gunste van een (overspannen) geloof in de wetenschap.

Hij schrijft onder andere over:
- de universaliteit en het nut van religie
- wat is werkelijkheid?
- het verlangen naar geluk
- Atman is alles
- Maya: als oorzaak en hoe te overwinnen
- de godsidee
- de vrijheid
- de verhouding tussen de verschillende godsdiensten
- de verhouding tussen loslaten en activiteit
- realisatie
- de evolutietheorie.

Het nadeel van zijn benadering is, dat zijn werk na 100 jaar ietwat verouderd aandoet. Wat van de teksten van Shankara (die meer dan 1000 jaar oud zijn) helemaal niet kan gezegd worden.

[J.-P.V.]


* Aanwezig in de bibliotheek van het Advaita Centrum



Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Chakrayoga

    Yoga is de weg naar bevrijding van de beperkingen in alle onderdelen van het bestaan. Dit boek richt zich op de bevrijding van de verschillende levensenergieën: de mentale, expressieve, gevoelsmatige, vitale, seksuele en andere energieën.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod