In de vakantie


15 januari 2006
Ik probeer in mijn herinneringen te duiken. Eigenlijk is het vooral in de vakantie waarin geen computer, enz. is, dat mijn kind het meest ontspannend is.
Eens gingen we zwemmen in het zwembad, hij ging veel onder water en vond het heerlijk om zich zo naar beneden te laten zakken en dan weer naar boven te komen. ’s Avonds lagen we op bed te lezen en ik las een boek over Ramana Maharashi en vertelde aan hem hoe Ramana leefde, wat hij deed, wat hij ervoer, enz. We babbelden verder en ik weet nog dat hij toen zei: ‘Ja, die toestand herken ik. Vanmiddag toen ik me helemaal liet zakken in het zwembad alsof ik dood was en weer naar boven kwam, zonder angst, dat was voor mij vergelijkbaar met wat je nu vertelt. Heerlijk!’
Afgelopen keer had hij het ook op het strand. Hij wilde een sigaretje roken en ik zei: ‘Dat wil ik liever niet zien. Ik ga wel een stukje verderop lopen op het strand en we zien elkaar zo.’ Ik wachtte een hele tijd en na een kwartier of zo ging ik weer naar hem toe. Hij zei dat hij helemaal ontspannen lag op het strand en dat een meisje op hem af kwam en zei: ‘O mama, die jongen beweegt helemaal niet; misschien is hij wel dood!’ Zo ontspannen was hij, maar hij begon te lachen en zei: ‘Ik ben levend hoor!’ Dat was, zo hoorde ik later van mijn vriendin, ook een ervaring van ontspanning die hij later erkende bij een andere ervaring van ontspanning. Van deze vriendin had hij een ontspanningstechniek geleerd.
En zo zijn er waarschijnlijk nog meer ervaringen geweest, maar die vertelt hij niet altijd. Hier was dus sprake van erkenning. Verder hebben we samen met vakantie heel vaak eenheidservaringen en dat is heel fijn.
In Nederland zoekt hij juist vaak de spanning op met allerlei games en met de andere jongens, maar ook wel de ontspanning, maar dan via middelen zoals roken, blowen, alcohol. En dat is minder mooi.
Meditatielerares

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod