J.J.R. Tolkien (1892-1973)


Tolkien wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne fantasy. Zijn legendarische wereld van Midden-aarde, bevolkt door Hobbits, Dwergen, Elfen en Mensen en nog vele andere al dan niet kwaadaardige wezens is een begrip bij miljoenen mensen over de hele wereld. Hij was professor Angelsaksisch aan de universiteit van Oxford. Schrijvers die zijn vorm van verhaalkunst niet zagen zitten hebben hem bekritiseerd, maar de mythische wereld die hij schiep gaat de grenzen van de ratio te boven. In de Ban van de Ring is een onderdeel van het scheppingsverhaal De Silmarillion en beschrijft een periode van de derde Era (3000 jaar). Het is alsof de schrijver een vergrootglas houdt boven zijn scheppingsverhaal, zodat een fragment daaruit helder zichtbaar wordt.
In het volgende citaat uit In de ban van de Ring staan twee magiërs tegenover elkaar: Gandalf en Saruman. Saruman vertegenwoordigt de machtige, uit de Eenheid gevallen mens, die zijn magische krachten voor eigen, hovaardige en zelfzuchtige doeleinden aanwendt. Gandalf is de Verlichte die de verlokkingen van het zwarte magiërschap weerstaat. De eerste houdt de tweede gevangen in een hoge toren en er ontstaat de volgende dialoog tussen hen, o.m. over de 'kleding' die zij dragen.
[K.W.]

*

"Want ik ben Saruman de Wijze, Saruman de Ringmaker, Saruman van Vele Kleuren!"
Ik [Gandalf] keek toen en zag dat zijn kleren, die wit hadden geschenen, dat niet waren, maar uit alle kleuren waren geweven; en wanneer hij zich bewoog schitterden zij en veranderden van glans, zodat het oog werd verbijsterd.
"Ik vond het wit mooier," zei ik.
"Wit!" snierde hij. "Dat is goed om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven en het witte licht kan worden gebroken."
"In welk geval het niet langer wit is," zei ik. "En hij die iets breekt om te zien wat het is, heeft het pad van de wijsheid verlaten."

Uit: In de ban van de Ring, Het Spectrum 2001, gebonden uitgave, p 318.

*

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod