40. Seksualilteit

Op het einde van de twee weken in Schier zei je mij dat het open komen volledig moet zijn en daarbij noemde je uitdrukkelijk ook het seksuele aspect. Kun je mij helpen hoe ik dat precies moet verstaan a.u.b.? Er zit daar bij mij inderdaad nog heel wat frustratie. Ik heb de cd-rom waar jij over dat onderwerp spreekt en ik ben bezig met hem te beluisteren.


Uit het antwoord


Ik weet niet meer precies wat er op de CD staat. Op verschillende avonden en in artikelen is het onderwerp aan de orde geweest. De essentie is de volgende.

Primair staat het onbeperkte en onafhankelijke Zelf, ook in seksueel opzicht. Dat wil zeggen dat de seksuele energie onbeperkt de ruimte krijgt. Wat betekent dat?

Uitgaande van een ik-persoon is er de ervaring van het verschil met iemand anders en het verlangen om je met die ander seksueel te verenigen. Als dat volledig plaatsvindt, is er een wegvallen van de dualiteit. Seksueel-energetisch is er een orgasme, en dat is een oneindige non-dualiteit.

Als er de realisatie is van het onbeperkte en onafhankelijke Zelf, is er in het seksuele aspect voordurend die universele orgasmische sfeer. Dan is er dus volledige eenheid op bewuste wijze. Dan is er geen seksueel verlangen meer naar de ander, want de eenheid die in het verlangen werd nagestreefd, is al lang op diepe en volledige wijze verwezenlijkt.

Als die non-dualiteit er nog niet is, is er toch wel een besef van. Dat je daarbij blijft, is dan het belangrijkste. Geef dus de seksuele energie, zoals alle energieën, de ruimte, zodat ze zich kunnen uitbreiden tot in het oneindige. Dan zul je merken dat er ook seksueel universele eenheid blijkt te zijn. In de tussentijd: ga maar met wijsheid en ontspanning om met de seksuele energie.
Ik hoop dat dit duidelijk is.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod