40. Seksualilteit

Op het einde van de twee weken in Schier zei je mij dat het open komen volledig moet zijn en daarbij noemde je uitdrukkelijk ook het seksuele aspect. Kun je mij helpen hoe ik dat precies moet verstaan a.u.b.? Er zit daar bij mij inderdaad nog heel wat frustratie. Ik heb de cd-rom waar jij over dat onderwerp spreekt en ik ben bezig met hem te beluisteren.


Uit het antwoord


Ik weet niet meer precies wat er op de CD staat. Op verschillende avonden en in artikelen is het onderwerp aan de orde geweest. De essentie is de volgende.

Primair staat het onbeperkte en onafhankelijke Zelf, ook in seksueel opzicht. Dat wil zeggen dat de seksuele energie onbeperkt de ruimte krijgt. Wat betekent dat?

Uitgaande van een ik-persoon is er de ervaring van het verschil met iemand anders en het verlangen om je met die ander seksueel te verenigen. Als dat volledig plaatsvindt, is er een wegvallen van de dualiteit. Seksueel-energetisch is er een orgasme, en dat is een oneindige non-dualiteit.

Als er de realisatie is van het onbeperkte en onafhankelijke Zelf, is er in het seksuele aspect voordurend die universele orgasmische sfeer. Dan is er dus volledige eenheid op bewuste wijze. Dan is er geen seksueel verlangen meer naar de ander, want de eenheid die in het verlangen werd nagestreefd, is al lang op diepe en volledige wijze verwezenlijkt.

Als die non-dualiteit er nog niet is, is er toch wel een besef van. Dat je daarbij blijft, is dan het belangrijkste. Geef dus de seksuele energie, zoals alle energieën, de ruimte, zodat ze zich kunnen uitbreiden tot in het oneindige. Dan zul je merken dat er ook seksueel universele eenheid blijkt te zijn. In de tussentijd: ga maar met wijsheid en ontspanning om met de seksuele energie.
Ik hoop dat dit duidelijk is.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod