42. Opvoeden

Na veel surfen over het net op zoek naar een praktisch en goed boek over ‘non-duale’ opvoeding, heb ik besloten u een bericht te sturen. Ik ‘ben’ een moeder van een zoontje van bijna 3 en merk steeds meer hoe moeilijk het is om een kind van deze leeftijd, die juist ontzettend bezig is met alles te benoemen, te onderscheiden (jij & ik, mooi & lelijk etc)
en te beoordelen (dualiteit), toch iets mee te kunnen geven van de onderliggende eenheid in alles. Ik zou hem zo graag een andere basis willen geven, niet hem nu iets leren waar hij later in zijn leven niet meer los van kan komen. Maar goed, misschien is hij hier nog te jong voor, en moet hij zich eerst bewust worden van de dualiteit in deze wereld (lijkt onvermijdelijk), om het eventueel later bewust weer los te kunnen laten, te kunnen doorzien?!
Bent u bekend met boeken op dit gebied, gericht op kinderen & opvoeding? Zo niet, misschien een idee om er een te gaan schrijven??? Als u een goede tip of boekadvies heeft zou ik dat graag van u horen.


Uit het antwoord


Ja, velen zitten met dezelfde vragen rond de opvoeding. Bewustwording ontstaat vooral door je neus te stoten, bij het ontstaan van een dualiteit. Dat is blijkbaar nodig om van je non-duale grondslag bewust te worden.
Die omweg zou je zo klein mogelijk willen maken. Over de dingen die daarbij helpen kan best wat worden gezegd, maar het belangrijkste is dat het kind voelt dat de ouders van hem houden en dat hij door hen wordt gedragen, wat er ook gebeurt. Die non-duale grondslag van het leven werkt op fundamentele wijze door in alle aspecten.
Het is dan ook de moeite waard het kind op een bewuste wijze die momenten te laten ervaren waarin nauwelijks of geen dualiteit is. Door even te wijzen op de situatie waarin dat duidelijk is, komt er bewustwording, bijvoorbeeld "Wat heerlijk hè, zo samen te knuffelen." Maar ook het even bewust laten worden van een periode van leegte, van stilte, blijdschap, geluk, op het moment dat die zich voordoen, is natuurlijk de moeite waard.
Nee, ik zou geen boeken weten die hierover gaan, behalve dat op allerlei plaatsen wel de liefdevolle sfeer wordt benadrukt. Misschien is dit thema ook iets om op te pakken. Er is het Project Jongeren, gericht op iets oudere kinderen, om hen te leren zich te bewust te ontspannen. We zullen zien.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod