De Ribhu Gita


De Ribhu Gita bevat de instructies die door Ribhu aan zijn leerling Nidagha gegeven worden tijdens het proces waarin hij Nidagha begeleidt om tot verlichting te komen. De Ribhu Gita maakt deel uit van het grote epos Sivarahasya, vergelijkbaar met de wijze waarop de Bhagavad Gita deel uitmaakt van de Mahabharata. De Ribhu Gita was een van de eerste boeken die door Ramana Maharshi na zijn zelfrealisatie werd gelezen en de inhoud stemde ten zeerste overeen met wat hij zelf ervaren had. Het boek beschrijft in heldere termen de kenmerken van een Jivanmukta, iemand die gedurende dit leven tot zelfrealisatie is gekomen. Lezen van dit boek brengt de geest tot rust en leidt naar hogere staten van bewustzijn. Ramana Maharshi heeft zelfs gezegd dat het lezen van de Ribhu Gita vergelijkbaar is met samadhi, een bewustzijnsstaat waarin de tegenstelling tussen degene die ervaart en datgene wat wordt ervaren niet meer bestaat. Wat volgt is slechts een zeer klein gedeelte (27:21 t/m 27:27) van de vele honderden strofen die de Ribhu Gita lang is. Tot slot nog een korte opmerking over de inhoud: Shiva, Vishnu en Brahma zonder n zijn goden; Brahman en Dat zijn verwijzingen naar het Absolute.


Waarlijk, Ik ben de essentie van alles
Ik manifesteer me in alles
Ik ben het Ene, er bestaat niets anders
Ik ben het Zelf van alles
Waarlijk, Ik ben het ondeelbare, oppermachtige Brahman
Ik ben non-duaal van aard
Ik besta enkel als mezelf.
Door een dergelijke overtuiging dat men Brahman is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben louter wijsheid
Ik ben opperste gelukzaligheid
Ik ben onverwoestbaar
Ik ben het ondeelbare Absolute
Waarlijk, Ik ben het ene Absolute
Ik ben, zonder dat er iets anders bestaat
Ik ben enkel mezelf.
Door een dergelijke overtuiging dat men het Absolute is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben de verheven Shiva
Ik ben ook het vereren van de verheven Shiva
Ik ben ook Vishnu
Ik ben ook de aanbidding van Vishnu
Waarlijk, Ik ben ook de grote Brahma
Ik ben de verscheidenheid van alle dingen
Ik ben het oppermachtige non-duale Brahman.
Door een dergelijke overtuiging dat men het Absolute is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, ik ben de goden, de demonen en de mensen
Ik ben alle rondzwervende dieren
Ik ben alle werelden die vergaan
Ik ben de miljoenen universa
Waarlijk, Ik ben alle bewegende en bewegingsloze dingen
Ik ben de wereld, het individu en het Ultieme
Ik ben het oppermachtige non-duale Brahman.
Door een dergelijke overtuiging dat men het Absolute is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben wat verschijnt als dit
Ik ben ook wat verschijnt als ”ik” en ”jij”
Ik ben ook wat verschijnt als dat
Ik ben ook wat verschijnt als iets anders
Waarlijk, Ik ben wat verschijnt als wat dan ook
Ik ben altijd alles
Ik ben het wonderbaarlijke, oppermachtige Brahman.
Door een dergelijke overtuiging aangaande het ongedeelde Absolute,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben datgene wat wordt gedacht en gezien
Ik ben de getuige die slechts uit Bewustzijn bestaat
Ik ben alle activiteiten van de geest
Ik ben alle gedachten die ontspringen
Waarlijk, ik ben alles in deze wereld van dualiteit
Ik ben zowel het ”zijn” als het ”niet-zijn”
Ik ben het non-duale, oppermachtige Brahman.
Door een dergelijke overtuiging aangaande het ongedeelde Absolute,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.

Nooit is er iets ontstaan
Waar kan datgene wat niet ontstaan is zich bevinden?
Hoe kan er evolutie zijn van ongeboren en niet bestaande dingen?
Er is totaal niets gescheiden van het ongedeelde Brahman
Alles is Brahman
En Dat ben Ik.
Door een dergelijke overtuiging
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Uit: The song of Ribhu, translated from the original Tamil version of the Ribhu Gita, Society of Abidance in Truth, 2003

(J.C.)


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Chakrayoga

    Yoga is de weg naar bevrijding van de beperkingen in alle onderdelen van het bestaan. Dit boek richt zich op de bevrijding van de verschillende levensenergieën: de mentale, expressieve, gevoelsmatige, vitale, seksuele en andere energieën.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod